Wat is de Google Ads Quality Score?
Binnen Google Ads worden kwaliteitsscores aan je zoekwoorden toegekend. Deze scores gaan van 1 t/m 10. En worden berekend aan de hand van de volgende variabelen:
- Doorklikratio (CTR) – Percentage mensen dat klikt op je advertentie
- Relevantie van de textadvertentie tot de zoekopdracht
- Relevantie van de landingspagina tot de zoekopdracht (maar ook de usability, snelheid en mobielvriendelijkheid)
- Historische prestaties
In het account kan je de prestaties zien van de 3 grote componenten. De Advertentie, De landingspage en doorklikratio. Deze 3 componenten hebben overigens ieder een andere wegingsfactor bij de vaststelling van de score (zie dit artikel voor meer info daarover).
Alhoewel deze score wel een indicatie geeft van de kwaliteit (in het verleden), zegt het an-sich niets over je huidige of toekomstige ad rank en klikprijs. Google zelf beschrijft het als volgt:
De Kwaliteitsscore is een nuttige diagnostische tool, geen key performance indicator.
Uw Kwaliteitsscore is vergelijkbaar met het waarschuwingslampje van de motor van een auto: de score geeft aan hoe goed uw advertenties en zoekwoorden werken. De score is niet bedoeld als een gedetailleerde statistiek waarop u het beheer van uw account moet richten. (bron)
De tekortkomingen van de kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is dus slechts een indicatie, dit wordt nog eens extra duidelijk als we kijken welke onderdelen niet worden meegerekend in de totstandkoming van de score (bron):
- Geografische signalen (zoals het land van de zoekopdracht)
- De variërende kwaliteit van meerdere advertenties in een advertentiegroep (aangezien de ene advertentie betere resultaten kan opleveren dan de andere)
- Niet-exacte overeenkomsten met een zoekwoord. Het cijfer 1-10 is een schatting van uw Kwaliteitsscore voor een zoekopdracht die exact overeenkomt met uw zoekwoord. Het cijfer weerspiegelt echter niet het zoektype of de eventueel gebruikte uitsluitingszoekwoorden. Uitsluitingszoekwoorden zijn goed voor uw account, maar ze worden niet meegenomen als factor voor uw Kwaliteitsscore.
Kortom: je kwaliteitsscore geeft een indicatie over de prestaties in het verleden maar heeft geen directe invloed op de prijs die je per klik gaat betalen…. Maar hoe zit het dan?
Auction Time Quality Score
Google hanteert eigenlijk twee soorten kwaliteitsscores.
- Auction Quality Score
- Visible Quality Score
De zichtbare kwaliteitsscore is degene die zichtbaar is in je account (duh.. ?). Maar er bestaat ook nog een geavanceerdere variant: de “Auction Quality Score”. Deze bepaalt de positie en prijzen van je advertenties.
De Auction Quality Score is niet zichtbaar binnen je account, maar weegt alle factoren mee en kijkt daarbij ook naar de context en intentie van de zoekopdracht, de tijd van de dag, het type apparaat, browser etc.
Waarom is dit belangrijk om te weten?
Het zou je focus moeten verleggen. Je zichtbare kwaliteitsscore is een indicatie die kan aangeven waar eventuele verbeterpunten liggen – maar het is geen ‘heilig’-getal. Sterker nog – het is heel goed mogelijk een account sterk te optimaliseren zonder dat je zichtbare kwaliteitsscore in korte tijd omhoog schiet.
Zoals altijd bij het optimaliseren van Google Ads, richt je aandacht liever op de echte Key Performance Indicators, zoals ROI, ROAS of CPA, CPL of soms CPC.
Dan nog even dit
Ben je gebeld door een “Google Ads” specialist, met het verhaal dat je kwaliteitsscore te laag is? Bedenk dan dat de kwaliteitsscore alleen maar te zien is voor degenen met toegang tot je account. Het is voor een buitenstaander niet mogelijk dit te zien.