CONTACT

Google Ads campagne instellingen: de valkuilen

Door Kaydian Houkes op 26 oktober 2021

De meeste PPC- professionals kennen de fijne kneepjes van het bieden, ad-copy, kwaliteitsscores, targeting en soms zelfs het schrijven van Google ad-scripts. Maar wist je dat de juiste keuzes bij de eerste opzet van je campagnes al heel belangrijk zijn? 

Laten we eerlijk zijn, Google is een miljardenbedrijf en ze doen dit om geld te verdienen, dus aanbevelingen van hen aannemen is niet altijd in je eigen belang. In dit voorbeeld bekijken we de basis opzet van je Google Ads campagnes.

De eerste stap is het kiezen van een doelstelling.

Doelselectie – Laat je niet in een hokje stoppen

In deze stap krijg je verschillende opties, zoals “verkoop”, “leads”, “webverkeer” enz. Je komt in de verleiding om een van deze opties te kiezen op basis van het doel dat je op dit moment voor je campagnes in je hoofd hebt. 

Als je een van deze doelen kiest, word je naar een eenvoudigere en aanpasbare pagina geleid met minder opties en mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld naamsbekendheid wilt opbouwen, brengt Google je naar een specifieke pagina die hiervoor is aangepast. Deze pagina is eenvoudiger, maar een deel van de flexibiliteit en aanpassingsmogelijkheden zijn je ontnomen.

Wat als je strategie volgende maand (of volgende week) is veranderd? Het doel van vandaag is misschien niet hetzelfde als dat van morgen. Heb je tijd om terug te gaan en constant de instellingen van de campagne of alle campagnes die je beheert aan te passen? Ik persoonlijk niet. Ik zou je aanraden “een campagne zonder doel te maken“, die je de flexibiliteit geeft om van richting te veranderen wanneer de tijd rijp is.

Google Ads campagne instellingen: de valkuilen

De volgende optie is om je campagnetype te kiezen.

Google Ads campagne instellingen: de valkuilen

Je vervolgens bij de keuze van de resultaten die je wilt bereiken. De keuze hier maakt niet uit en heeft geen invloed op mogelijkheden of resultaat.

Google Ads campagne instellingen: de valkuilen

Vul de resterende pagina’s in ga door naar “Netwerkinstellingen”.

Netwerkinstellingen

Opgelet: Bij deze netwerkinstellingen heeft Google Zoek- en Display Netwerk voorgeselecteerd. Waarom? Omdat een combinatie van de twee meer geld voor Google oplevert. Dit is niet per se in jouw belang (of in het belang van je klanten).

Google Ads campagne instellingen: de valkuilen

Op het “display netwerk” ga je advertenties (tekst- of banner advertenties) laten vertonen op externe websites.  In tegenstelling tot het “zoeknetwerk” worden je advertenties hier dus niet vertoond naar aanleiding van een zoekopdracht die een bezoeker doet in de zoekmachine. Je bereikt je doelgroep dus op een heel ander moment en op een andere manier.

Er is een tijd en plaats voor zowel een campagne op het zoeknetwerk als een campagnes op het displaynetwerk. Maar de twee combineren in 1 campagne leidt zelden tot goede resultaten. Snel uitschakelen dus.

Mind your step

De eerste stappen in de opzet van een campagne lijken eenvoudig, maar veel mensen zijn niet bewust van het belang van het aanmaken van een campagne zonder doelstelling of weten niet dat het adverteren op het display-netwerk onnodig veel advertentiebudget kan kosten zonder de gewenste resultaten. Dus: beteugel Google en denk aan dit artikel de volgende keer dat je een nieuwe campagne start op Google Ads.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01