De meeste PPC- professionals kennen de fijne kneepjes van het bieden, ad-copy, kwaliteitsscores, targeting en soms zelfs het schrijven van Google ad-scripts. Maar wist je dat de juiste keuzes bij de eerste opzet van je campagnes al heel belangrijk zijn?
Laten we eerlijk zijn, Google is een miljardenbedrijf en ze doen dit om geld te verdienen, dus aanbevelingen van hen aannemen is niet altijd in je eigen belang. In dit voorbeeld bekijken we de basis opzet van je Google Ads campagnes.
De eerste stap is het kiezen van een doelstelling.
Doelselectie – Laat je niet in een hokje stoppen
In deze stap krijg je verschillende opties, zoals “verkoop”, “leads”, “webverkeer” enz. Je komt in de verleiding om een van deze opties te kiezen op basis van het doel dat je op dit moment voor je campagnes in je hoofd hebt.
Als je een van deze doelen kiest, word je naar een eenvoudigere en aanpasbare pagina geleid met minder opties en mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld naamsbekendheid wilt opbouwen, brengt Google je naar een specifieke pagina die hiervoor is aangepast. Deze pagina is eenvoudiger, maar een deel van de flexibiliteit en aanpassingsmogelijkheden zijn je ontnomen.
Wat als je strategie volgende maand (of volgende week) is veranderd? Het doel van vandaag is misschien niet hetzelfde als dat van morgen. Heb je tijd om terug te gaan en constant de instellingen van de campagne of alle campagnes die je beheert aan te passen? Ik persoonlijk niet. Ik zou je aanraden “een campagne zonder doel te maken“, die je de flexibiliteit geeft om van richting te veranderen wanneer de tijd rijp is.
De volgende optie is om je campagnetype te kiezen.
Je vervolgens bij de keuze van de resultaten die je wilt bereiken. De keuze hier maakt niet uit en heeft geen invloed op mogelijkheden of resultaat.
Vul de resterende pagina’s in ga door naar “Netwerkinstellingen”.
Netwerkinstellingen
Opgelet: Bij deze netwerkinstellingen heeft Google Zoek- en Display Netwerk voorgeselecteerd. Waarom? Omdat een combinatie van de twee meer geld voor Google oplevert. Dit is niet per se in jouw belang (of in het belang van je klanten).
Op het “display netwerk” ga je advertenties (tekst- of banner advertenties) laten vertonen op externe websites. In tegenstelling tot het “zoeknetwerk” worden je advertenties hier dus niet vertoond naar aanleiding van een zoekopdracht die een bezoeker doet in de zoekmachine. Je bereikt je doelgroep dus op een heel ander moment en op een andere manier.
Er is een tijd en plaats voor zowel een campagne op het zoeknetwerk als een campagnes op het displaynetwerk. Maar de twee combineren in 1 campagne leidt zelden tot goede resultaten. Snel uitschakelen dus.
Mind your step
De eerste stappen in de opzet van een campagne lijken eenvoudig, maar veel mensen zijn niet bewust van het belang van het aanmaken van een campagne zonder doelstelling of weten niet dat het adverteren op het display-netwerk onnodig veel advertentiebudget kan kosten zonder de gewenste resultaten. Dus: beteugel Google en denk aan dit artikel de volgende keer dat je een nieuwe campagne start op Google Ads.
Kaydian makes potential customers find you whether organically, social or through PPC: this is what she loves to do and love to have fun while doing this.
Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.