$10.000 gratis advertentietegoed? Awesome! (….of?)
Het advertentiebudget wordt over de balk gegooid. Tenminste, dat is de dagelijkse praktijk bij veel Ad-grants campagnes. Dankzij de $2 ‘cap’ is het in de praktijk heel moeilijk haalbaar om de $10.000 op te maken aan hele relevante zoektermen. Hierdoor worden er vaak campagnes opgezet die gericht zijn op weinig relevante, of veel te brede, zoekwoorden. Of er wordt helemaal geen aandacht besteed aan de Adwords campagnes. In beide gevallen is het gratis en er wordt gedacht “baat het niet dan schaadt het niet“.
Vanuit de Adwords beheerders en non-profits gedacht, klopt dat ook. Maar voor Google (en de zoekers op Google) is dit niet prettig. Google heeft als doel het tonen van relevante zoekresultaten en advertenties die slecht matchen met de zoekopdracht passen niet in dat plaatje.
De kwaliteit van Ad Grants accounts moet omhoog
Google heeft aangegeven op zeer korte termijn (per 1 januari 2018) ingrijpende wijzigingen aan te brengen in de eisen en werkwijze van Google Ad grants campagnes. Dit is het moment waarop beheerders van underperforming of verwaarloosde ad grants accounts zenuwachtig moeten worden…
Eisen aan de campagnestructuur
Er zijn wat eisen bijgekomen die te maken hebben met de campagnestructuur:
- Minimaal 2 sitelinks extenties aanwezig in het account
- Minimaal 2 advertentiegroepen met daarin minimaal 2 advertenties
- Je moet gebruik maken van geo-targetting
Eisen aan het gebruik van zoekwoorden
Google introduceert eisen aan het gebruik van zoekwoorden die je in je Ad Grants account gebruikt.
- Zoekwoorden mogen geen kwaliteitsscore van 2 of lager hebben
- Zoektermen die uit 1 woord bestaan (m.u.v. branded zoektermen)
- Hele generieke zoektermen (“beste e-book” etc.)
Zelf Google noemt dit zelf mission based campaigns. In de kern komt het hierop neer:
Each ad and keyword in your Ad Grants AdWords account must reflect your organization’s primary mission, be relevant to your nonprofit’s programs and services, and be specific enough to provide a good experience for the user seeing your ads.
Eisen aan de CTR (doorklikratio)
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen (houd je vast):
Haalt het account 2 maanden op rij niet minimaal 5% CTR, dan wordt het account gedeactiveerd.
Max. $2USD cap geschrapt
Yup. De maximale $2 cap is eraf. Tenminste, voor campagnes die staan ingesteld op “maximize for conversions”. Na de hele bak aangescherpte eisen is dit een hele welkome tegemoetkoming. Campagnes die van een andere bieding-strategie gebruik maken zijn nog steeds onderworpen aan de max. $2USD CPC-cap.
Wat gaat dit betekenen?
Dit hele pakket aan maatregelen gaat betekenen dat Google Ad Grants accounts niet meer “veel te breed” ingezet kunnen worden om maar zoveel mogelijk (gratis) budget op te kunnen maken. De eisen zorgen ervoor dat de accounts veel professioneler beheerd en geoptimaliseerd moeten gaan worden. Samengevat: Goed nieuws voor Adwords specialisten, Slecht nieuws voor non-profits die het succes van Ad Grants afmeten aan de hoeveelheid kliks.
Wil je het beheer van Google Ad Grants uitbesteden? Neem contact op.