CONTACT

Gebruik deze psychologische ’trucs’ voor betere tekstadvertenties

Door Tim Rooza op 22 november 2017

Wanneer je advertentiecampagnes goed zijn ingericht, wordt je advertentie getoond zodra er gezocht wordt naar een specifiek product of dienst. In de kleine ruimte die je beschikbaar hebt zal je vervolgens de aandacht moeten trekken, de informatie moeten bieden die nodig is én de zoeker overtuigen om juist op jouw advertentie te klikken. Gebruik deze 3 tips met een ‘psychologisch randje’ om je advertentieteksten een boost te geven.

Tip 1: Focus op je waarde propositie

Je toekomstige klanten hebben een specifiek probleem en zoeken via Google of Bing (ja, echt…) een oplossing. Je tekstadvertentie moet deze personen vertellen dat jij de beste oplossing biedt en hoe je het probleem gaat oplossen. Trap niet in de valkuil dat je “features” (producteigenschappen) gaat noemen – maar focus je echt op het voordeel voor de klant. Omschrijf in je advertentie hoe het leven van de zoeker verbeterd als hij of zij voor jouw product of dienst kiest.
Test gerust met het gebruik van “je” of “u/uw” in je advertentieteksten.

Het voorbeeld hieronder heeft de focus liggen op het resultaat van het product (voordeel voor de klant).

Gebruik deze psychologische ’trucs’ voor betere tekstadvertenties

Tip 2: Creëer urgentie en schaarste

Een goede deal willen mensen liever niet mislopen. Wanneer je zorgt voor schaarste (“Nog maar 3 over!”) of urgentie (“Alleen vandaag geldig!”) heeft dat dus een direct effect.

Bij het maken van tekstadvertenties heb je hiervoor 2 opties:

Echte urgentie: De voorbeelden hierboven (“nog maar 3 over, Alleen vandaag geldig.. etc.”) zijn écht urgent.
Geïmpliceerde urgentie: Teksten als “Koop nu!” en “Reageer vandaag!” impliceren alleen urgentie.

De “echt urgente”- boodschappen zijn effectiever maar gebruik ze voorzichtig. Zorg ervoor dat het aanbod dan ook écht een  eenmalig “offer they can’t refuse” is – anders kan je beter geen (echte) urgentie inzetten.

Tip 3: Verminder risico’s en onzekerheden

Wat kunnen de drempels zijn voor zoekers om niet te klikken? Denk hierover na en zorg dat deze bezwaren worden geadresseerd. Voorbeelden hiervan zijn:

  • niet goed geld terug
  • geen verzendkosten
  • ..etc

Wat het meest authentiek overkomt is hierin gebruik te maken van “social proof”. Het zélf zeggen is 1 ding, maar wanneer anderen het zeggen wordt hier meer waarde aan gehecht.

Een bekend voorbeeld zijn de “gele sterretjes” bij de advertentie. Een andere (weinig gebruikte) optie is gebruik te maken van de “recensie extentie” in Adwords (zie het voorbeeldje hieronder).

recensie_extentie

Ben je geinspireerd geraakt? lees dan ook even het artikel Advertentieteksten herschijven, is het je tijd waard? Daarin geef ik je nog meer tips & tricks voor het schrijven van Winning Text Ads.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01