CONTACT

Flows & funnels A/B testen met Google Optimize

Door Christian Broekmeulen op 11 juni 2020

Recentelijk is Google Optimize uitgebreid met een “flow” of “funnel”-optie. Hierdoor is het mogelijk om A/B tests uit te voeren op meerdere pagina’s binnen een websiteflow of -funnel.

Handig als je bijvoorbeeld een aanbieding wilt testen op verschillende pagina’s waarbij de aanbieding op elke pagina hetzelfde moet zijn.

Stap 1: Heb je toegang tot de BETA?

De optie om meerdere pagina’s tegelijk te testen is momenteel alleen beschikbaar als beta. Maak daarom een nieuw A/B test experiment aan en bekijk onderaan de sectie ‘Targeting and variants‘ of de knop ‘+Add page‘ aanwezig is. Zie je hem? Dan heb je geluk!

Flows & funnels A/B testen met Google Optimize

Stap 2: Configureer experiment

Begin met het configuren van je experiment op één pagina door het instellen van de paginaregels, targeting regels doelgroep, en content van de pagina.

De targeting regels voor de doelgroepen en varianten zijn voor het gehele experiment (en dus alle pagina’s die je toevoegt) identiek.

Ook interessant: Conversieoptimalisatie met het LIFT-model

Stap 3: Pagina toevoegen

Na het maken van één pagina kies je onderaan ‘Targeting and variants‘ voor de knop +Add page om een tweede pagina in het experiment toe te voegen. Geef hierbij de pagina een unieke naam en URL mee.

Het is goed om erbij te vermelden dat de volgorde van pagina’s onbelangrijk is. Initieel lijkt het alsof er een funnel is (1 > 2 > 3) van testen, maar als het op de website mogelijk is om van pagina 3 naar pagina 1 te gaan, dan is dat voor het experiment ook mogelijk (bijvoorbeeld 3 > 1 > 2).

Flows & funnels A/B testen met Google Optimize

Stap 4: Content wijzigen

Nu de extra pagina is toegevoegd kun je net als bij de eerste pagina de content van de pagina wijzigen.

Flows & funnels A/B testen met Google Optimize

Ook interessant: Verbeter je website met conversieoptimalisatie

Na het wijzigen van de content kun je eventueel meerdere pagina’s toevoegen.

De targeting regels voor de extra pagina’s worden overgenomen van het experiment. Het is (helaas) niet mogelijk om aparte targeting regels in te stellen per pagina.

Stap 5: Google Analytics koppelen & objectives instellen

Koppel zoals gebruikelijk Google Analytics en stel de objectives in van het experiment. Ook de objectives worden gedeeld over het hele experiment en zijn niet in te stellen per afzonderlijke pagina.

Flows & funnels A/B testen met Google Optimize

Stap 6: Starten & meten

Wanneer alles goed is ingesteld ben je klaar om je eerste multi-page experiment te starten. Afhankelijk van het volume testverkeer en ingestelde objectives wordt het aangeraden om minimaal 2 weken te wachten op zinvolle test resultaten.

Overweeg jij je website (en daarmee de resultaten) structureel en op basis van data te verbeteren? Wij denken graag mee over conversieoptimalisatie.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01