Recentelijk is Google Optimize uitgebreid met een “flow” of “funnel”-optie. Hierdoor is het mogelijk om A/B tests uit te voeren op meerdere pagina’s binnen een websiteflow of -funnel.
Handig als je bijvoorbeeld een aanbieding wilt testen op verschillende pagina’s waarbij de aanbieding op elke pagina hetzelfde moet zijn.
Stap 1: Heb je toegang tot de BETA?
De optie om meerdere pagina’s tegelijk te testen is momenteel alleen beschikbaar als beta. Maak daarom een nieuw A/B test experiment aan en bekijk onderaan de sectie ‘Targeting and variants‘ of de knop ‘+Add page‘ aanwezig is. Zie je hem? Dan heb je geluk!
Stap 2: Configureer experiment
Begin met het configuren van je experiment op één pagina door het instellen van de paginaregels, targeting regelsdoelgroep, en content van de pagina.
De targeting regels voor de doelgroepen en varianten zijn voor het gehele experiment (en dus alle pagina’s die je toevoegt) identiek.
Na het maken van één pagina kies je onderaan ‘Targeting and variants‘ voor de knop ‘+Add page‘ om een tweede pagina in het experiment toe te voegen. Geef hierbij de pagina een unieke naam en URL mee.
Het is goed om erbij te vermelden dat de volgorde van pagina’s onbelangrijk is. Initieel lijkt het alsof er een funnel is (1 > 2 > 3) van testen, maar als het op de website mogelijk is om van pagina 3 naar pagina 1 te gaan, dan is dat voor het experiment ook mogelijk (bijvoorbeeld 3 > 1 > 2).
Stap 4: Content wijzigen
Nu de extra pagina is toegevoegd kun je net als bij de eerste pagina de content van de pagina wijzigen.
Na het wijzigen van de content kun je eventueel meerdere pagina’s toevoegen.
De targeting regels voor de extra pagina’s worden overgenomen van het experiment. Het is (helaas) niet mogelijk om aparte targeting regels in te stellen per pagina.
Stap 5: Google Analytics koppelen & objectives instellen
Koppel zoals gebruikelijk Google Analytics en stel de objectives in van het experiment. Ook de objectives worden gedeeld over het hele experiment en zijn niet in te stellen per afzonderlijke pagina.
Stap 6: Starten & meten
Wanneer alles goed is ingesteld ben je klaar om je eerste multi-page experiment te starten. Afhankelijk van het volume testverkeer en ingestelde objectives wordt het aangeraden om minimaal 2 weken te wachten op zinvolle test resultaten.
Overweeg jij je website (en daarmee de resultaten) structureel en op basis van data te verbeteren? Wij denken graag mee over conversieoptimalisatie.
Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.