CONTACT

Bereik de ideale personen op Facebook

Door Lian van Doorn op 27 februari 2019

Hoe fijn zou het zijn als we met advertenties alleen nog personen weten te bereiken met de kenmerken van onze favoriete klant, ons meest actieve lid of de meest frequente bezoekers? Met de look a like doelgroep van Facebook kom je al een aardig eind. 

Look a like doelgroep

Met een look a like doelgroep kun je een groep creëren die vergelijkbaar is met een groep personen waarvan je al over gegevens beschikt. Zo kun je dus nieuwe personen vinden die –zoals de naam al zegt- erg lijken op een andere groep. Facebook kan met de verzamelde gegevens door middel van een algoritme op zoek naar personen die hier het meest op deze groep lijken. Zo kun je dus nieuwe personen benaderen met ideale kenmerken!

Wat maakt mijn doelgroep perfect?

Wie de persoon is die je wilt bereiken hangt natuurlijk af van het doel van je campagne. Er zijn verschillende manieren om te bepalen wie die doelgroep is en hoe je aan die gegevens bent gekomen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De lezers van je nieuwsbrief
  • De gegevens van bestaande klanten
  • De leden of donateurs van een stichting
  • Deelnemers van een test, quiz of workshop, maar ook:
  • Personen die interactie hebben gezocht via Instagram en Facebook

Ideale doelgroep targeten

Om een vergelijkbare doelgroep te maken is het eerst nodig om van de groep personen waarvan gegevens bekend zijn een aparte doelgroep aan te maken. Maak hiervoor in Facebook Business Manager een ‘aangepaste doelgroep’ via de optie ‘Betrokkenheid’ en voeg vervolgens het bronbestand van de reeds benaderde personen toe. Zodra de aangepaste doelgroep van die ideale groep mensen is gemaakt, kun je aan de slag met je look a like-doelgroep! Let er wel op dat de meeste look-a-likes een aanloopperiode hebben en daardoor vaak beter gaan presteren na 14 tot 60 dagen.

OOK RELEVANT: DEZE FACEBOOK “CUSTOM AUDIENCES” GEBRUIK JE (WAARSCHIJNLIJK) NOG NIET

Tip 1: Zet de doelgroepgrootte van je look a likealtijd op 1% zodat je bereik niet te groot wordt en alleen de personen die het meest overeenkomen met de aangepaste doelgroep gevonden worden. 

Tip 2: Je wil natuurlijk niet dat je met je advertentie target op de reeds benaderde personen, daarvoor heeft Facebook de optie ‘mensen uitsluiten’ toegevoegd. Brondoelgroepen zijnautomatisch uitgesloten, tenzij ze zijn gebaseerd op de FB pixel, dan moet je ze alsnog zelf uitsluiten.

Vragen over doelgroeptargeting in Facebook? Neem contact met ons op, wij helpen graag!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01