Facebook leadadvertenties: Laagdrempelige leadgeneratie
Door Tim Rooza op 02 februari 2018
Voor online marketeers bestaat er een leven vóór, en een leven ná de lancering van de Facebook leadadvertenties (2015).
CONTACT
Door Tim Rooza op 02 februari 2018
Voor online marketeers bestaat er een leven vóór, en een leven ná de lancering van de Facebook leadadvertenties (2015).
Bij veel online marketing campagnes bestaat het doel uit lead generatie (wat is een lead eigenlijk?) en de inzet van Facebook advertenties is daarbij altijd al belangrijk geweest. Met “traditionele” advertenties wordt een bezoeker naar een landingpage op een website verwezen. Op die pagina wordt de bezoeker vervolgens gevraagd een formulier in te vullen.
Alhoewel die opzet zo zijn voordelen kent, is dit een structuur waar niemand heel happy van wordt. Facebook stuurt liever niemand van het platform af, de bezoeker zit niet te wachten op extra laadtijden of ingewikkelde formulieren en de adverteerder ontvangt (daardoor) minder inzendingen.
Sinds de introductie van Facebook Lead advertenties is dit dan ook het Weapon Of Choice voor veel online marketeers met een lead generation klus.
Met Facebook Lead Ads is het mogelijk om op een erg laagdrempelige wijze contactgegevens van mogelijke klanten te verzamelen. De respondenten hoeven facebook niet te verlaten maar kunnen op een eenvoudige wijze contactgegevens achterlaten door middel van een door Facebook grotendeels vooraf ingevuld formulier te verzenden.
Ideaal bijvoorbeeld voor het laten groeien van je mailinglist. Maar de leadadvertenties worden ook met succes ingezet voor conversies die wat lager in de funnel liggen zoals inschrijvingen voor webinars en zelfs direct offerte- of contactaanvragen.
Dankzij een koppeling met de Facebook API worden ingevulde formulieren real-time per e-mail doorgestuurd naar de adverteerder. Als kers op de taart: het is niet nodig om als bedrijf actief te zijn op Facebook om hier succesvol mee te zijn. Daarnaast zijn advertenties niet zichtbaar op de Facebook pagina dus kan er naar hartelust getest worden met verschillende proposities en aanbiedingen.
Combineer deze laagdrempelige manier van leadgeneratie met de uitstekende targettingopties van Facebook en het is een zeer krachtige tool inzetbaar voor zowel B2B als B2C campagnes. Maar het is niet alleen maar hosanna, er zijn ook wat dingen om rekening mee te houden….
Omdat de bezoeker niet meer op een landingpage of website terechtkomt, loopt deze informatie mis. Op een website staat meer informatie over het aanbod, de mogelijkheden en het bedrijf van de adverteerder. In de praktijk betekent dit dat de “leadkwaliteit” van inzendingen uit Facebook Leadadvertenties wat lager is dan contactformulier inzendingen vanaf de eigen website.
Als er een “follow-up” nodig is na het ontvangen van de inzending, denk aan een telefoongesprek voor het maken van een afspraak, dan is het van belang dit zo snel mogelijk te doen (liefst z.s.m. na ontvangst van de inzending, in ieder geval dezelfde dag). Wacht je hiermee langer, dan is de kans groot dat de inzender een deel van zijn belangstelling alweer is verloren.
Er zijn veel mogelijkheden en Facebook Leadadvertenties zijn daar (bijna) zeker een onderdeel van… Neem contact op en we maken een aanvalsplan ?
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01