Met Dynamische Advertenties (Dynamic Product Ads ) op Facebook is het mogelijk relevante producten te promoten bij bezoekers die op je website/webshop producten hebben bekeken. Een soort “remarketing on steroids” dus.
Met Dynamic Product Ads (DPA’s) op Facebook worden de advertenties dynamisch samengesteld op basis van het gedrag van de websitebezoeker en de productcatalogus. Ondanks dat dit hele slimme, grotendeels geautomatiseerde, campagnes zijn is het verstandig deze ook regelmatig te optimaliseren.
Kort over Dynamic Product Ads
Het is ook mogelijk om met “broadmatch” aan prospecting (nieuwe bezoekers) te doen met DPA’s, maar voor nu richten we ons op optimalisatie-suggesties voor de DPA- remarketing ads.
Alhoewel het schema van campagnes en ad-sets een prima als startpunt kan dienstdoen, zal je vroeg of laat moeten optimaliseren om meer rendement uit je advertentiebudget te kunnen halen.
Dynamic Product Ads optimaliseren
De optimalisatie an-sich is natuurlijk afhankelijk van je specifieke set-up, maar een deze veelvoorkomende valkuilen (en bijbehorende oplossingen) zullen je op gang helpen…
Voorkom budgetoptimalisatie op campagneniveau
Alhoewel dit een hele handige optie is, en er zeker goede resultaten mee te behalen zijn, geeft het weinig ruimte tot optimalisatie. Als je één (remarketing DPA) campagne hebt met daarin je ad-sets bepaal je liever zelf de te besteden budgetten per ad-set. Vooral als je (zoals nu waarschijnlijk) nieuwe doelgroepen gaat samenstellen of wijzigingen gaan aanbrengen.
Het beheren van budgetten op adset-niveau biedt je meer controle, maar vereist ook dat je een vinger aan de pols blijft houden met betrekking tot de resultaten.
Maak onderscheid tussen kijkers en (potentiële) kopers
Een veelgebruikte optie is om bezoekers te targetten die het product hebben bekeken, óf hebben toegevoegd aan het winkelmandje. Zie hieronder:
Liever kies je ervoor om deze personen lós te targetten. Personen die het product alleen hebben bekeken, zitten hoogstwaarschijnlijk in een andere fase van de buyer-journey dan diegenen die het product hebben achtergelaten in de winkelwagen. Hier hoort idealiter ook een ander bod/budget bij (en uiteraard advertentieteksten die hierop aansluiten).
Kies dus liever voor een doelgroep van “product kijkers” en een doelgroep “product toegevoegd aan winkelmandje”.
Voorkom een te hoge advertentiefrequentie
Omdat de (remarketing) DPA’s gebruik maken van een beperkte doelgroep, is het risico aanwezig dat de ad-frequentie (het aantal keer dat iemand je ad ziet) ook te hoog wordt. Dat gaat niet direct ten koste van je resultaat – vaak blijven de advertenties wel rendabel – maar de irritatiefactor doet afbreuk aan je merk.
Een te hoge frequentie voorkom je onder andere door:
Target personen met een langere tijdsperiode Een hoge frequentie komt door de combinatie van kleine doelgroep en relatief hoog budget. Een mogelijke oplossing is het verruimen van de periode dat men in je doelgroep zit. Dus, probeer eens in plaats van 7 dagen, 14 dagen of zelfs nog langer.
Zorg dat er meer personen in je doelgroep zitten Een beetje flauw misschien, maar als je remarketing-doelgroep klein is, kan je deze ook vergroten door meer aandacht (en advertentiebudget) te besteden aan prospecting, oftewel het vinden van nieuwe websitebezoekers.
Facebook Ads uitbesteden?
Adverteren op Facebook is een vak apart waarin de nieuwe mogelijkheden zich in razend tempo opvolgen. Het is verstandig om het adverteren op Facebook uit te besteden. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.