CONTACT

Facebook Dynamic Product Ads optimaliseren

Door Tim Rooza op 04 juni 2020

Met Dynamische Advertenties (Dynamic Product Ads ) op Facebook is het mogelijk relevante producten te promoten bij bezoekers die op je website/webshop producten hebben bekeken. Een soort “remarketing on steroids” dus.

Met Dynamic Product Ads (DPA’s) op Facebook worden de advertenties dynamisch samengesteld op basis van het gedrag van de websitebezoeker en de productcatalogus. Ondanks dat dit hele slimme, grotendeels geautomatiseerde, campagnes zijn is het verstandig deze ook regelmatig te optimaliseren.

Kort over Dynamic Product Ads

Het is ook mogelijk om met “broadmatch” aan prospecting (nieuwe bezoekers) te doen met DPA’s, maar voor nu richten we ons op optimalisatie-suggesties voor de DPA- remarketing ads.

Facebook e-commerce advertentiestrategie

DPA’s sluiten goed aan op een solide Facebook ads strategie voor webshops. Wil je het écht goed aanpakken, dan is het helaas geen setup & forget.

Alhoewel het schema van campagnes en ad-sets een prima als startpunt kan dienstdoen, zal je vroeg of laat moeten optimaliseren om meer rendement uit je advertentiebudget te kunnen halen.

Dynamic Product Ads optimaliseren

De optimalisatie an-sich is natuurlijk afhankelijk van je specifieke set-up, maar een deze veelvoorkomende valkuilen (en bijbehorende oplossingen) zullen je op gang helpen…

Voorkom budgetoptimalisatie op campagneniveau

Alhoewel dit een hele handige optie is, en er zeker goede resultaten mee te behalen zijn, geeft het weinig ruimte tot optimalisatie. Als je één (remarketing DPA) campagne hebt met daarin je ad-sets bepaal je liever zelf de te besteden budgetten per ad-set. Vooral als je (zoals nu waarschijnlijk) nieuwe doelgroepen gaat samenstellen of wijzigingen gaan aanbrengen.

Het beheren van budgetten op adset-niveau biedt je meer controle, maar vereist ook dat je een vinger aan de pols blijft houden met betrekking tot de resultaten.

Maak onderscheid tussen kijkers en (potentiële) kopers

Een veelgebruikte optie is om bezoekers te targetten die het product hebben bekeken, óf hebben toegevoegd aan het winkelmandje. Zie hieronder:

Facebook Dynamic Product Ads optimaliseren

Liever kies je ervoor om deze personen lós te targetten. Personen die het product alleen hebben bekeken, zitten hoogstwaarschijnlijk in een andere fase van de buyer-journey dan diegenen die het product hebben achtergelaten in de winkelwagen. Hier hoort idealiter ook een ander bod/budget bij (en uiteraard advertentieteksten die hierop aansluiten).

Kies dus liever voor een doelgroep van “product kijkers” en een doelgroep “product toegevoegd aan winkelmandje”.

Facebook Dynamic Product Ads optimaliseren

Voorkom een te hoge advertentiefrequentie

Omdat de (remarketing) DPA’s gebruik maken van een beperkte doelgroep, is het risico aanwezig dat de ad-frequentie (het aantal keer dat iemand je ad ziet) ook te hoog wordt. Dat gaat niet direct ten koste van je resultaat – vaak blijven de advertenties wel rendabel – maar de irritatiefactor doet afbreuk aan je merk.

Een te hoge frequentie voorkom je onder andere door:

Target personen met een langere tijdsperiode
Een hoge frequentie komt door de combinatie van kleine doelgroep en relatief hoog budget. Een mogelijke oplossing is het verruimen van de periode dat men in je doelgroep zit. Dus, probeer eens in plaats van 7 dagen, 14 dagen of zelfs nog langer.

Zorg dat er meer personen in je doelgroep zitten
Een beetje flauw misschien, maar als je remarketing-doelgroep klein is, kan je deze ook vergroten door meer aandacht (en advertentiebudget) te besteden aan prospecting, oftewel het vinden van nieuwe websitebezoekers.

Facebook Ads uitbesteden?

Adverteren op Facebook is een vak apart waarin de nieuwe mogelijkheden zich in razend tempo opvolgen. Het is verstandig om het adverteren op Facebook uit te besteden. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01