Op de zoekresultatenpagina is het “vechten” om de aandacht en klik van de zoeker. Een hogere doorklikratio (CTR) zorgt direct voor meer bezoekers op de website; daarnaast is een hoge CTR voor Google wel een rankingfactor en kan dus bijdragen aan een hogere positie.
PS: er gaan sinds de introductie vorig jaar al geruchten dat Google de ondersteuning ook weer gaat intrekken. So enjoy it while it lasts!
Emoji’s in de <title> tag
Het gebruik van Emoji’s in de title-tag geeft naast het voordeel van de extra zichtbaarheid op de zoekresultatenpagina ook extra herkenbaarheid voor de pagina’s tussen de browsertabs.
Emoji’s in de <meta description> tag
Emoji’s in de description tag is een veelgebruikte methode, ook door de grotere websites, om op te vallen tussen de andere zoekresultaten. Bijkomend voordeel is dat een emoji een omschrijving ook daadwerkelijk een extra betekenis of context kan geven.
Emoji’s in de URL
Weinig gebruikt; maar zeker een leuke gimmick. Geeft ook weer een extra mogelijkheid om op te vallen tussen de “concurrentie”.
Emoji’s in de domeinnaam
Say wut? – Echt waar, emoji’s in een domeinnaam ?
Helaas ondersteunen de grote TLD’s zoals .com als .org (en voor ons .nl) dit niet. Maar extensies zoals .tk en .ws hebben hier geen problemen mee.
De website https://❤❤❤.ws (Leuk sideproject van domeingigant GoDaddy) geeft je de mogelijkheid om een eigen emoji-domain te claimen.
Dus, Emoji’s voor SEO?
Het geeft geen directe boost in rankings, maar kan wel een positief resultaat hebben op de CTR en heeft dus een indirecte positieve invloed op de positie in de zoekmachine. Wil je dat ik meedenk over zoekmachineoptimalisatie? Laat het me even weten!