3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)
Door Mike van Dorst op 11 oktober 2022
Zie jij je eigen Google Ads nooit voorbij komen? Ik leg je uit waarom dat goed nieuws is én hoe jij alsnog je Google Ads kan bekijken.
CONTACT
Door Mike van Dorst op 11 oktober 2022
Zie jij je eigen Google Ads nooit voorbij komen? Ik leg je uit waarom dat goed nieuws is én hoe jij alsnog je Google Ads kan bekijken.
Advertenties bekijken maar niet doorklikken (want dat kost geld), zorgt voor een lagere doorklikratio (CTR). Ofwel, je verslechtert je eigen campagneresultaat. Doe je dit te vaak, dan ziet Google de advertentie als ‘ineffectief’ waardoor deze – ironisch genoeg – nog slechter zal presteren.
Heb je ondanks dat tóch in Google gezocht op termen waarop je adverteert, maar je advertentie niet gespot? Dan zijn dit de 3 belangrijkste oorzaken:
Een advertentie heeft tijd nodig voordat deze door Google is gecontroleerd en goedgekeurd. Je zal dus geen accuraat beeld krijgen als je voor die tijd gaat zoeken.
Veel campagnes targeten op doelgroepen, een man van 43 zal dus geen advertenties te zien krijgen die bedoeld zijn voor 23-jarige vrouwen. Ook tijdstippen en je locatie zijn hierbij belangrijk, sommige advertenties worden bijvoorbeeld alleen getoond tijdens werktijden in een bepaalde regio.
De advertentieweergaven worden verspreid over de dag, zodat je dagbudget niet in de ochtend al op is. Bij een laag dagbudget zal je advertentie dus niet altijd worden getoond. Het is overigens zeker mogelijk om te adverteren op Google met weinig advertentiebudget, zolang je het maar slim doet. Ook je kwaliteitsscore speelt een rol. Met een lage kwaliteitsscore zal het algoritme je advertentie minder vertonen. Om deze reden is het verstandig om je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te houden. Je moet overigens aan meerdere dingen aandacht besteden bij het optimaliseren van je kwaliteitsscore.
Nou, dat is eigenlijk heel erg simpel. Google heeft speciaal hiervoor de Advertentievoorbeeld en -diagnosetool opgezet.
De tool geeft je de mogelijkheid om te filteren op:
Door een zoekterm in te vullen kom je er achter of deze vindbaar is op jouw filteropties
Wordt je advertentie niet weergegeven? Dan geeft deze tool direct de reden hiervoor. Vaak heeft dit te maken met een gelimiteerd dagbudget.
Scroll naar beneden na je zoekopdracht om te zien hoe jouw advertentie wordt weergeven in de zoekresultaten op mobiel.
Scroll naar beneden na je zoekopdracht om te zien hoe jouw advertentie wordt weergeven in de zoekresultaten op desktop.
Voor alle Google Ads tips and tricks staan we voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.
Tags: google ads, ppc, Google
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01