CONTACT

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Door Mike van Dorst op 11 oktober 2022

Zie jij je eigen Google Ads nooit voorbij komen? Ik leg je uit waarom dat goed nieuws is én hoe jij alsnog je Google Ads kan bekijken.

Dit is waarom jij je eigen Google Ads niet wilt zien

Advertenties bekijken maar niet doorklikken (want dat kost geld), zorgt voor een lagere doorklikratio (CTR). Ofwel, je verslechtert je eigen campagneresultaat. Doe je dit te vaak, dan ziet Google de advertentie als ‘ineffectief’ waardoor deze – ironisch genoeg – nog slechter zal presteren.

Heb je ondanks dat tóch in Google gezocht op termen waarop je adverteert, maar je advertentie niet gespot? Dan zijn dit de 3 belangrijkste oorzaken:

1. Je bent te snel 

Een advertentie heeft tijd nodig voordat deze door Google is gecontroleerd en goedgekeurd. Je zal dus geen accuraat beeld krijgen als je voor die tijd gaat zoeken. 

2. Je valt niet in de doelgroep

Veel campagnes targeten op doelgroepen, een man van 43 zal dus geen advertenties te zien krijgen die bedoeld zijn voor 23-jarige vrouwen. Ook tijdstippen en je locatie zijn hierbij belangrijk, sommige advertenties worden bijvoorbeeld alleen getoond tijdens werktijden in een bepaalde regio.

3. Je advertentie wordt niet altijd getoond

De advertentieweergaven worden verspreid over de dag, zodat je dagbudget niet in de ochtend al op is. Bij een laag dagbudget zal je advertentie dus niet altijd worden getoond. Het is overigens zeker mogelijk om te adverteren op Google met weinig advertentiebudget, zolang je het maar slim doet. Ook je kwaliteitsscore speelt een rol. Met een lage kwaliteitsscore zal het algoritme je advertentie minder vertonen. Om deze reden is het verstandig om je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te houden. Je moet overigens aan meerdere dingen aandacht besteden bij het optimaliseren van je kwaliteitsscore. 

Hoe bekijk ik dan wel mijn Google Ads?  

Nou, dat is eigenlijk heel erg simpel. Google heeft speciaal hiervoor de Advertentievoorbeeld en -diagnosetool opgezet.

De tool geeft je de mogelijkheid om te filteren op:

  • Specifieke zoektermen
  • Locatie
  • Taal
  • Apparaten
  • Doelgroep

Wordt mijn Google Advertentie getoond?

Door een zoekterm in te vullen kom je er achter of deze vindbaar is op jouw filteropties

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Waarom wordt mijn Google Advertentie niet weergeven?  

Wordt je advertentie niet weergegeven? Dan geeft deze tool direct de reden hiervoor. Vaak heeft dit te maken met een gelimiteerd dagbudget. 

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Hoe ziet mijn advertentie eruit? (mobiel)

Scroll naar beneden na je zoekopdracht om te zien hoe jouw advertentie wordt weergeven in de zoekresultaten op mobiel. 

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Hoe ziet mijn advertentie eruit? (desktop) 

Scroll naar beneden na je zoekopdracht om te zien hoe jouw advertentie wordt weergeven in de zoekresultaten op desktop. 

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Hulp nodig met je Google Ads?

Voor alle Google Ads tips and tricks staan we voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01