Hoe belangrijk is de domeinnaam voor SEO?
Door Tim Rooza op 15 augustus 2016
Een domeinnaam gebruiken met daarin de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in Google om zo hoger te scoren in de zoekresultaten (SEO). Werkt dat (nog)?
CONTACT
Door Tim Rooza op 15 augustus 2016
Een domeinnaam gebruiken met daarin de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in Google om zo hoger te scoren in de zoekresultaten (SEO). Werkt dat (nog)?
Dit blog verscheen het eerst op Blog.orange-juice.nl
Zoekwoord-domeinnamen, ook wel Exact Match Domains (EMD) en/of partial match domains (PMD), bestaan voor een belangrijk deel uit zoekwoorden waarop de website wil ranken in Google. Dit is een SEO (zoekmachine-optimalisatie) strategie die vooral in het verleden (lees vóór 2012) veelvuldig werd toegepast. Omdat Google erg veel waarde hechtte aan EMD domeinnamen had dit een grote aantrekkingskracht op online marketeers. Aankoopprijzen stegen hard en de zoekresultaten werden op veel vlakken gedomineerd door dit type domeinnamen. De bijbehorende websites waren vaak voorzien van weinig content met lage kwaliteit.
Lees ook: SEO de “on-page” basics
Google doet wat terug. De zoekmachine heeft zich als doel gesteld om de meest relevante resultaten aan de gebruiker te tonen. De hoge notering van zoekwoord-domeinen, inmiddels op grote schaal door online marketeers ingezet als shortcut naar hoge rankings, past niet in die filosofie. In het algoritme van Google worden verschillende wijzigingen aangebracht die ervoor zorgen dat deze vorm van zoekmachine-optimalisatie veel minder waarde toegekend krijgt. Als gevolg daarvan daalt de invloed van zoekwoorden in de domeinnaam drastisch.
Een zoekwoord-domeinnaam kiezen om de route naar een topnotering af te snijden is door de algoritme wijzigingen een stuk moeilijker geworden. Maar deze domeinen hebben nog steeds een bepaalde waarde, zeker in landen buiten de VS. Ondanks dat Google zijn resultaten een stuk minder ‘keyword-driven’ sorteert heeft een EMD/PMD de volgende voordelen:
EMD’s en PMD’s zijn dus nog steeds prima in te zetten, mits voorzien van een website met de nodige autoriteit, voldoende hoogwaardige content en een mooi linkprofiel. Het voordeel ten opzichte van merk/bedrijfsnaam-domeinnamen is echter marginaal. Zeker als je de nadelen van een EMD/PMD op een rijtje zet:
Zoekwoorden in een domeinnaam bieden nog steeds een kleine toegevoegde waarde voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) maar brengen ook belangrijke nadelen met zich mee. De keuze tussen een branded– of keyword domeinnaam zal moeten afhangen van specifieke doelstellingen en toekomstplannen. Met kwalitatieve content en een goed linkprofiel is voor beide domeintypes een hoge ranking mogelijk.
Tags: Arnhem, Online Marketing, Velp, Adwords, seo, specialist
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01