CONTACT

Doelen importeren uit Analytics of Adwords conversies gebruiken?

Door Tim Rooza op 28 december 2017

Bij het inrichten van je Google Adwords account kan je kiezen voor het importeren van je transacties en doelen vanuit Google Analytics óf het bijhouden van conversies met een Google Adwords Conversion code. Voor onervaren gebruikers klinkt het onlogisch – maar de gerapporteerde resultaten kunnen tussen beide flink verschillen. Mede omdat Adwords geautomatiseerde “slimme” keuzes kan maken aan de hand van deze conversiedata (eCPC, target CPA, etc.) is het goed om bewust de keuze te maken tussen het gebruiken van Analytics- of Adwords data.

Eerst..Waar komen die verschillen vandaan?

Google Analytics en Google Adwords zijn verschillende producten. Er zijn wat kleine verschillen in de manier waarop een meting plaatsvindt, maar het grootste verschil heeft te maken met conversie attributie.

Conversie attributie in Adwords en Analytics

De Conversie attributie bepaalt hoeveel ‘credits’ een kanaal (bijvoorbeeld Adwords) krijgt wanneer er een conversie plaatsvindt. In Google Analytics rapportages is dit standaard het “Last click attribution” model. het laatste kanaal (excl. “direct”) krijgt de credits voor de conversie.

Zie het voorbeeld hieronder:

conversie attributie

Wanneer we in het Adwords account gebruik maken van de conversiedata uit Google Analytics, zou Analytics drie conversies doorgeven aan Google Adwords.

Google Adwords daarentegen maakt gebruik van het “last Adwords click” attributie model. Dit houdt in dat, wanneer de conversies met de Adwords Conversion Codes worden bijgehouden, er zes conversies aan Adwords worden toegewezen.

Welke zou je moeten kiezen

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. het belangrijkste is dat je moet weten hoe de toewijzing aan een conversie plaatsvindt zodat je de rapportages en data op de juiste manier kunt interpreteren. Bekijk de “multi-channel”- rapportages in Analytics voor een compleet beeld van het tot stand komen van de conversies voordat je belangrijke beslissingen maakt met betrekking tot je Adwords campagnes. Kies je voor de implementatie van Google Adwords Conversion codes? Denk dan ook aan de implementatie van de Conversion Linker.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01