Conversies per campagne in Google Ads
Door Tim Rooza op 05 juni 2019
Yessss! Je kan nu in Google Ads -per campagne- kiezen welke conversies worden opgenomen!
CONTACT
Door Tim Rooza op 05 juni 2019
Yessss! Je kan nu in Google Ads -per campagne- kiezen welke conversies worden opgenomen!
Waarom is dit eigenlijk nodig?
Het mag duidelijk zijn dat Google Ads z’n pijlen richt op automation met machine learning. Voor bepaalde campagne-typen (Shopping, Dynamic Search Ads) kiest Google zelf de zoekwoorden waarop je zichtbaar wordt en met ‘slimme’ bied-strategieën (CPL, Target CPA, Opt. conv. etc.) kiest Google ook nog zelf de prijs per klik. Om (uiteindelijk) de vruchten te kunnen plukken van al deze machine learning magic is een goede online marketing strategie in combinatie met het tracken en toewijzen van de juiste data essentieel.
Bij het vaststellen van je conversies op accountniveau bepaal je per conversie of deze opgenomen mag worden in de kolom “conversies”. Deze kolom biedt niet alleen inzicht in het aantal conversies (duh) maar is ook de bron van data voor de “automated bidding”- opties van Google. (PS: kies je hier voor “nee” – dan zijn die conversies terug te vinden in de kolom “alle conversies”).
Omdat dit een “account”-instelling is, kwamen adverteerders hiermee in de knel. Verschillende campagnes kunnen namelijk verschillende doelstellingen (conversies) hebben – waarop je wilt dat Google gaat optimaliseren. Bijvoorbeeld:
Een display-campagne waarop een conversiedoel kan zijn 2 of meer blogs gelezen. Een middle-of-funnel search-campagne waar een conversie bestaan uit een quiz-deelname of PDF download. En een bottom-of-funnel search-campagne waarop een conversiedoel uit een contactopname moet bestaan.
Ook relevant: Lees meer over een marketing funnel
Het heeft lang geduurd, Facebook was jaren eerder (props to the Zuck!), maar inmiddels is het mogelijk om per campagne de conversies te kiezen die van toepassing zijn.
Kies je campagne -> Instellingen -> aanvullende instellingen -> Conversies
Op deze manier zorg je dat alleen de gekozen conversies worden gebruikt bij het optimaliseren van je campagne.
De trend is duidelijk; Google weet meer van iedereen dan je als adverteerder mogelijk kan weten. Gebruik maken van de machine learning strategieën die Google Ads biedt lijkt dan ook een no-brainer. Maar wees gewaarschuwd – de ervaring leert dat – vooralsnog – deze opties nog lang niet zo goed presteren als het good old handmatige werk. Zorg dus altijd voor een gedegen AB-test voordat je hierop overstapt.
Zit je meer tijd dan je lief is in Google Ads of Facebook Business Manager? Of wil je dit juist voorkomen en je online marketing strategie laten opstellen en uitvoeren? Drop me a line!
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01