Wat is conversieoptimalisatie eigenlijk?
Heb je de “basis” in orde, dan weet je het percentage bezoekers (per type) dat de gewenste actie uitvoert (converteert). Dit percentage verhogen wordt conversieoptimalisatie genoemd.
Waar te beginnen?
Buyer/customer journey stroomlijnen
Een eerste reflex bij het verbeteren van de conversiepercentages is het doen van aanpassingen op de website, maar buiten de website om valt ook veel winst te behalen. Inventariseer welk pad de bezoeker aflegt voordat deze op je website terecht komt en beoordeel kritisch of hier verbeteringen in mogelijk zijn. Er zijn complexe en in sommige gevallen nuttige modellen voor het in kaart brengen van deze “buyer/customer journey”. Voor iedere ondernemer een nuttige exercitie aangezien het inzicht geeft in de interactiemomenten met je klant (touchpoints zoals e-mail, telefoon, website, visitekaartje, Google zoekresultatenpagina, Facebook pagina, LinkedIn advertentie etc. etc.).
Wanneer je in kaart hebt wie, wanneer en in welke context interactie heeft met (een uiting van) je merk ben je beter in staat de boodschap optimaal af te stemmen op de behoefte.
Website verbeteringen
Kwantitatieve data
Een goede start is bij de kwantitatieve data, je webstatistieken. Onderzoek je conversiepercentages ten minste per apparaat (mobiel/tablet/desktop) en herkomst (organisch, betaald, social, e-mail etc.).
Tip: Vergelijk de conversiepercentages ook eens per browser. Je zal niet de eerste zijn waarin de “bestel”-knop niet aanklikbaar is op een verouderde versie van Internet Explorer 😉
Onderzoek de pagina’s met hoge bounce-rate waarbij de pagina’s met de meeste bezoekers / bestemmingspagina’s prioriteit hebben.
Tools: o.a. Google Analytics
Afbeelding: Voorbeeld van (gedeeltelijke) heat map
Kwalitatieve data
Uit de kwantitatieve data weet je nu welke pagina’s op de website verbeterd moeten worden voor de meeste impact. Om een idee te krijgen van wát er dan verbeterd kan worden is het mogelijk wat verder kwalitatief onderzoek te doen. Denk aan het maken van heatmaps (welke delen van de pagina wordt het beste bekeken) en user recordings (bekijk opnames van bezoekers alsof je over de schouder meekijkt).
Tools: o.a. Hotjar
Split tests
Na de vorige stappen weten we welke pagina’s verbeterd moeten worden en hebben we een idee hoé deze beter kunnen worden. Het rücksichtslos doorvoeren van wijzigingen aan de website die “misschien wel” beter werken is bijna nooit een goede zet. Bij conversieoptimalisatie geldt meten is weten – en om maximaal te kunnen leren met een minimaal risico is het opzetten van split-tests een uitstekende strategie.
Bij split-tests (ook wel AB-tests) worden verschillende varianten van dezelfde pagina getest – de best presterende variant kan vervolgens als “winnaar” in de website worden verwerkt.
Tools: o.a. Google Optimize
Maximaal rendement uit je website halen?
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het opkrikken van het conversiepercentage, maar duizelt het je van de tools, quick-wins en best practices? Neem even contact met mij op.