CONTACT

The connected customer

Door Tim Rooza op 25 januari 2015

Lees je vaker blogs over “digital marketing”? Dan zal de term “Connected customer” je bekend voorkomen. In letterlijke zin: “verbonden consument”. De aandacht van de klant verschuift. In deze blogpost zal ik proberen deze ontwikkeling in het medialandschap te duiden. De consument maakt tijdens – en na – de koopbeslissing steeds meer gebruik van digitale media. De ervaring van rond de aankoop wordt wat minder belangrijk (persoonlijk contact is bijvoorbeeld geen must meer), terwijl de ervaring na de aankoop steeds belangrijker wordt.

1.aandachtklantverschuift

Van het tradionele landschap, via 2.0 naar de ‘connected customer’

Men is niet alleen vaker verbonden met het internet, ook de wijze waarop (koop)beslissingen worden gemaakt, de customer journey, is veranderd. In de ‘ tradionele’ marketing (en dat is niet eens zo lang geleden!) was het media landschap relatief overzichtelijk: reclame was eenrichtingsverkeer en de koop werd aan de balie beslist. In de afbeelding hieronder wordt deze fase weergegeven als 1.0. Wilde je een hotelkamer boeken, of een andere reis? Dan deed je dat aan de balie van je favoriete reisbureau.

image13

Hoe anders is dat in deze tijd (2.0 in de afbeelding). Te zien valt dat de bedrijven en consumenten dichter naar elkaar toe zijn geschoven. De consument is handig in het zoeken van de beste deals. Succesvolle bedrijven ‘in deze tijd’ zijn de bedrijven die goed ‘online’- presteren. Een gebruikersvriendelijke, converterende website met een aanbod welke aansluit bij de actuele wensen van de klant, gecombineerd met een goede positie in de zoekmachines en vergelijkingssites is in deze tijd het recept voor succes.

Ook op social media zijn deze bedrijven actief, om in contact te komen – en te blijven – met de klanten. Een goed voorbeeld van een dergelijk bedrijf is het succesvolle Booking.com.

Als we een kleine stapje in de toekomst nemen, dan komen we in een landschap terecht zoals dit in de afbeelding bij 3.0 wordt weergegeven. Een groot percentage van de consumenten kan dan worden bestempeld als “connected customer”, een belangrijk kenmerk van dit type consument is dat deze voor de beslissing van het product of dienstverlener zijn of haar ‘peers’ raadpleegt via social media netwerken (“Kent iemand nog een goede….” / “weet iemand nog een goede…”) er ontstaat een ‘ shared’ economie.

Bedrijven zoals AirBnB en Uber zijn hier goede voorbeelden van. Ook wordt de trend zichtbaar dat de consument steeds meer eigen gesloten sociale netwerken gebruikt, zoals SnapChat en WhatsApp.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01