CONTACT

Converterende (ja, echt!) bannercampagnes via Google Ads

Door Tim Rooza op 29 augustus 2018

Voor de doorgewinterde online marketeer klinkt het bijna ongeloofwaardig…  een bannercampagne op het Google Display Netwerk die daadwerkelijk betaalbare leads genereert. Vaak wordt de ambitie om conversies te verkrijgen met bannercampagnes op voorhand al opgegegeven. Het ‘succes’ wordt dan afgemeten aan micro-conversies zoals het aantal geplaatste cookies voor remarketing,  aantal bezoekers of zelfs het aantal bannervertoningen.

Toch kán het wel, een bannercampagne op het Google Display Netwerk (GDN) met betere prestaties dan de Search campagnes. Maar er zijn wel wat zaken om rekening mee te houden….

Bannercampagnes via Google?

Okee, in een notendop (en voor de duidelijkheid enorm versimpeld ?): Je kan via Google Ads (voorheen Adwords) grofweg op twee netwerken adverteren. Op het “search network” kan je tekstadvertenties tonen afhankelijk van de zoekopdracht die een bezoeker doet in de zoekmachine. Ideaal, op deze manier kan je precies op het juiste moment onder de aandacht komen bij je doelgroep. Ze zijn immers op dat moment opzoek naar een bedrijf zoals dat van jou.

Op het “display network” kan je advertenties (tekst- of banner advertenties) laten vertonen op externe websites. Er zijn hierbij verschillende “targetting” methodes mogelijk zoals: de inhoud van de webpagina waarop de banner wordt vertoond, de interesses van de websitebezoeker en legio andere mogelijkheden om de eyeballs van je banner zo relevant mogelijk te houden.

Nu we het verschil weten tussen campagnes in het “search” en “display” netwerk, weten we ook waarom de “display” campagnes zo berucht zijn voor slechte prestaties met betrekking tot conversies. Men is (op het moment dat je banner wordt vertoond) niet op zoek naar jou product of dienst. Dit in tegenstelling tot campagnes in het “search” netwerk.

Wanneer een “display” campagne overwegen?

Als het gaat over conversieratio’s winnen de “search” campagnes zo goed als altijd. Hands down. Echter,  “search”-campagnes hebben te maken met een belangrijke factor waar we beperkt invloed op hebben: het zoekvolume.  De hoeveelheid mensen die actief op zoek zijn naar je aanbod kan soms tegenvallen. Met een bannercampagne is het dan toch mogelijk je potentiële doelgroep te bereiken. Ook kan het voorkomen dat je zo’n goed aanbod hebt voor je doelgroep, dat ze dit eigenlijk niet kunnen weigeren (zelfs als ze er niet actief naar op zoek zijn).

Dus, adverteren op het Display netwerk is het overwegen waard als:

  • Je aanbod is nog niet bekend bij de doelgroep (bijvoorbeeld een nieuw product of dienst)
  • Je hebt een “offer they can’t refuse”. Deze moet wel écht heel goed zijn. (Denk aan een gratis product, een winactie, etc… Wees creatief :))

De conversieratio’s uit “display”-campagnes zijn praktisch altijd lager dan die van “search”-campagnes. Maar omdat de klikprijzen lager liggen, zijn de uiteindelijke conversies soms goedkoper. Zie het screenshot hieronder:

Conversies Display Netwerk

Zelf een bannercampagne starten? Let op deze dingen.

Wil je zelf een bannercampagne starten om je websitebezoekers en conversies een boost te geven? Vermijd beginnersfouten en zorg dat je onderstaande punten hebt gecoverd:

  • Sluit apps uit. Je banners kunnen ook getoond worden in apps. Dit is niet gewenst (tenzij je een app promoot). Sluit daarom vertonen in banners uit. Zie dit artikel (punt 2): https://dofollow.nl/3-tips-om-meer-winst-uit-je-adwords-campagnes-te-halen/
  • Gebruik “responsive display ads”. Deze banners kan je eenvoudig zelf maken in de Google Ads interface. Het gebruik van dit type zorgt dat je een breder bereik hebt, aangezien deze banners op heel veel websites geplaatst kunnen worden. Het zelf laten maken van een bannerset beperkt het bereik van je campagne. Daarnaast is het minder gemakkelijk om te testen met verschillende ad-copy. Mijn uitgangspunt: Gebruik custom-banners alleen als branding de belangrijkste doelstelling is, en/of de brand guidelines dit afdwingen.
  • Zorg dat je verschillende targettingopties combineert. De grootste kans op succes heb je zodra je aanbod (banner) zeer relevant is voor je doelgroep. Zorg dat je de verschillende targettingopties combineert. Eventueel verschillende doelgroepen onderverdelen in verschillende advertentiegroepen zodat je de banners nog beter kan laten aansluiten.
  • Zit erbovenop. Dit geldt eigenlijk voor iedere campagne ? Zeker in de eerste periode de statistieken zeer nauwlettend in de gaten houden en bijschaven. De grootste winst zit hem in de eerste dagen na lancering.

Eens overleggen over de zin- en onzin van displaycampagnes? Neem contact op!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01