Google Shopping
Een Google Shopping zorgt ervoor dat je product visueel wordt getoond aan de zoeker op het moment dat Google een koopintentie uit de zoekopdracht kan herleiden. Google Shopping campagnes worden opgebouwd uit een feed die de webwinkel beschikbaar stelt en is daarmee altijd actueel qua aanbod en getoonde prijzen.
Voor het beheer van Google shopping campagnes gebruik ik externe optimalisatie-software omdat Google “out-of-the-box” vrij beperkte mogelijkheden geeft tot goede optimalisatie van deze campagnes. Als je het beheer van deze campagnes niet wilt uitbesteden, bekijk dan in ieder geval even deze 3 tips voor het optimaliseren van je shopping campagnes.
De Google-Shopping campagnes zorgen (in mijn ervaring) vaak voor ongeveer 75% van de door Adwords gerealiseerde verkopen op de webshop. Zeker als het een webshop is met gangbare producten en concurrerende prijzen.
Dynamic Search Ads (DSA)
Naast de Google Shopping campagne kan een Dynamic Search Ads campagne hele gerichte zoekopdrachten afvangen en tegelijkertijd zorgen voor waardevolle inzichten. Dynamic Search Ads (DSA) zijn Adwords advertenties die automatisch worden weergegeven op basis van de content op je website. Net als Google Shopping advertenties voer je hier geen zoekwoorden in bij Google Adwords.
Het voordeel van een DSA campagne voor webshops is dat je gemakkelijk met grote hoeveelheden producten- of categorieën kan adverteren. Zonder dat je hiervoor steeds afzonderlijk zoekwoorden hoeft toe te voegen. Dit campagnetype zorgt ervoor dat je vindbaar kan zijn met je producten als men op een specifieke type-aanduiding of zelfs een productnummer zoekt. Voor een succesvolle DSA campagne moet je wel met wat aandachtspunten rekening houden.
Reguliere Search Campagnes
De DSA campagne kan je als “vangnet” gebruiken. Zie je dat men vaak op een bepaald product/categorie zoekt? Verplaats deze dan naar een eigen Ad Group. In tegenstelling tot de DSA campagne heb je nu maximale controle over de getoonde ads, de CPC en de (prijs-) extenties.
In de loop der tijd verplaats je dus steeds meer producten van de DSA naar je reguliere search campagnes. Een goede optimalisatiestructuur voor de search campagnes is het gebruik van Single Keyword Ad Groups (skags).
(Dynamic) Remarketing Campagnes
Converteert de bezoeker niet direct? Dan kan je met een Remarketing campagne zorgen dat deze je website (en het product) niet vergeet. Met (dynamische) productbanners kan je deze alsnog overtuigen om het product aan te schaffen.
Denk bij het lanceren en opzetten van de remarketing campagne wel even aan deze best practices.
One-size-fits-all strategie?
Uiteraard is deze strategie niet klakkeloos in te zetten voor elke webshop in elke branche. Maar het is een succesvol recept gebleken voor velen. De combinatie van de mogelijkheid tot het promoten van een groot assortiment (d.m.v. Shopping & DSA) en de controle van reguliere Search campagnes bieden zorgt voor een goede balans.
Vragen, aanvullingen, opmerkingen of suggesties? Neem contact op!