CONTACT

Adwords RLSA en “vergelijkbare doelgroepen”

Door Tim Rooza op 09 mei 2017

RSLA, Remarketing List for Search Ads, is sinds 2013 voor veel online marketeers een lievelingetje. Deze campagneopzet maakt het mogelijk om Adwords advertenties te tonen aan bezoekers die eerder op je website zijn geweest.

Dankzij de RSLA instellingen kan je bij deze doelgroepen hoger bieden op je bestaande zoekwoorden (zodat jouw advertentie hoger komt bij personen die bekend zijn met je merk) of zelfs op andere zoekwoorden gaan bieden. Op die manier kan je bij een hele relevante doelgroep toch op Google adverteren op brede, competitieve (lees:dure) zoekwoorden. Omdat de doelgroep al bekend is met je website en/of merk zijn de conversieratio’s en “kosten per conversies” bij RSLA campagnes vaak lager dan bij reguliere zoekwoord-campagnes.

Het “probleem” bij RSLA campagnes

Opvallend bij het gebruik van RSLA campagnes is dat deze vaak “kannibaliseren” op conversies in je andere campagnes. kortom; je krijgt vaak niet méér conversies, maar je krijgt conversies tegen wat lagere kosten. Handig dus als je in je campagnes door het budget bent beperkt, maar niet per-se een aangewezen methode om meer volume te “draaien”. (Ok Ok, ik ga hier een beetje kort door de bocht, er zijn creatieve RSLA doelgroepen en campagnes waarop dit niet van toepassing is.)

“Vergelijkbare doelgroepen” to the rescue!

Voor Facebook marketeers gesneden koek; maar voor de PPC / Adwords marketeers toch enigszins nieuw. Met de (deze maand wereldwijd uitgerold) gelanceerde functie similar audiences is het mogelijk campagnes te richten, of bodaanpassingen te maken, op doelgroepen die sterke gelijkenis vertonen met je bestaande doelgroepen.

Similar audiences helps you find people who share similar interests with your best customers, right when they’re searching for products and services like yours.

Google gebruikt dus zijn eigen data om mensen te vinden die vergelijkbaar zoek- en surfgedrag vertonen zoals bijvoorbeeld je beste klanten.

Best practices

Sta je in de startblokken om hiermee aan de slag te gaan? Denk dan aan de volgende tips:

  • Maak je doelgroepen zo specifiek mogelijk. Dit vergroot de kans dat Google de doelgroep kan uitbreiden met precies de juiste “pool” potentiële klanten.
  • Dooddoener van jewelste, maar o-zo waar: Meten is weten. Zorg dat je de campagneresultaten goed inzichtelijk hebt en kunt sturen op resultaat.

Kunnen jouw online marketing campagnes ook wel een boost gebruiken? Ik hoor graag van je.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01