De markt is in beweging
Als ondernemer bevind je jezelf in een markt die constant in beweging is. Je bent veel bezig met het verbeteren van je aanbod, je propositie en je website (en als je dat niet bent, dan zijn je concurrenten dat waarschijnlijk wel…).
Omdat je Google advertenties samen met die van de concurrentie in een veilingsysteem meedraaien is het belangrijk alert te zijn en zo tijdig in te kunnen spelen op veranderingen in het speelveld.
Google Adwords is in beweging
Binnen Adwords worden er op zeer regelmatige basis extra functionaliteiten toegevoegd. Het op de juiste manier toepassen van deze functionaliteiten kan zorgen voor een nóg beter gestroomlijnde campagne. Dit betekent in de praktijk een kostenbesparing of meer resultaat tegen gelijkblijvende kosten ??
Om dit te illustreren, in de afgelopen maanden zijn de volgende grote uitbreidingen op het Adwords systeem toegepast:
Adwords onderhoud werkzaamheden
Bij het onderhouden van een Adwords account komen, los van het toepassen van de nieuwe functionaliteiten, verschillende onderdelen aan bod. Hier een korte samenvatting van de meest voorkomende:
Zoekwoorden uitbreiden
Het is onwaarschijnlijk dat elk winstgevend zoekwoord in het account is opgenomen. Zeker als er binnen het account gebruik wordt gemaakt van Single Keyword Ad Groups is het belangrijk deze zeer regelmatig uit te breiden en te verbeteren.
Biedingen optimaliseren
Verbeteren van de kwaliteitsscores en biedingen (CPC’s) per zoekwoord op basis van prestaties.
Negatieve zoekwoorden toevoegen
Het vinden van, en uitsluiten van, irrelevante zoektermen. Dit voorkomt waste van je advertentiebudget en zorgt ervoor dat er meer budget toegewezen kan worden aan winstgevende zoektermen.
Advertentieteksten optimalisatie
Het verbeteren van tekstadvertenties (zie ook: het verbeteren van tekst advertenties: is het je tijd waard?). Verbeter de CTR (doorklikratio’s) en conversieratio’s door betere advertentieteksten en ad-extentions.
Relevant: Laat eens een gratis een analyse maken van je huidige Adwords account
Heb je behoefte aan een concreet stappenplan waarin de werkzaamheden uitgebreider aan bod komen? Lees dan eens Adwords optimaliseren in 6 stappen.
Ondanks dat Google Adwords langzaamaan steeds meer gebruik kan maken van marketing automation bestaat er vooralsnog geen goede “set it & forget it” strategie. De realiteit is: Hoe goed je account ook presteert: het kan altijd beter. Meer weten? Neem gerust contact op!