Stap 1: De website en concurrenten analyseren
Het succes van een Adwords campagne is in hoge mate afhankelijk van een goede website met dito landingspages. Ik zorg voor een grondige analyse van de website, paginastructuur en waardepropositie en controleer op bugs en onnodige “drempels”. Ook analyseer ik de belangrijkste concurrenten. Hierdoor ontstaat er een globaal beeld van de markt en welke positie de te verkopen producten en/of diensten daarin innemen.
Stap 2: Conversies en meetpunten in Adwords controleren
Om het effect van de campagnes te kunnen meten en verbeteren is goede tracking essentieel. Acties die een waarde vertegenwoordigen (de “conversies”) op de website zoals een ingevuld contactformulier of een online aankoop moeten goed gemeten worden. Ik controleer of dat allemaal correct functioneert en ingeregeld is.
Stap 3: Adwords Account structuur
Een goede accountstructuur zorgt voor betere controle over budgetten, betere rapportages en lagere kosten per klik. Er zijn meerdere manieren om een goede Adwords structuur op te zetten, maar ik controleer in ieder geval of de campagnes en ad-groups op een beheersbare manier zijn ingestoken. Zijn hierin verbeteringen mogelijk? Dan zijn deze via de Adwords Editor vaak goed door te voeren.
Stap 4: Advertenties en extensies herzien
Advertenties
Als een Adwords account enigszins is verouderd, maakt deze vaak nog gebruik van STA’s (standard text ads), deze zullen in ieder geval vervangen moeten worden voor ETA’s (expanded text ads). In elk geval worden de advertentieteksten tegen het licht gehouden. Zijn ze optimaal? Worden er meerdere advertentieteksten getest? Is de boodschap (nog) in lijn met de boodschap op de landingspage etc.
Gerelateerd: Adwords ads herschrijven: is het je tijd waard?
Extenties
Google Adwords voegt regelmatig extra mogelijkheden toe om je advertenties beter op te laten vallen. Deze advertentie-extensies zijn erg belangrijk voor het optimaliseren van de doorklikratio (CTR) – en dus je campagnesucces.
Bekijk ook: 3 tips om meer uit Adwords te halen
Stap 5: Zoekwoorden en zoekopdrachten
De gekozen zoekwoorden worden opnieuw beoordeeld. Zijn dit inderdaad de juiste zoekwoorden? Vaak neem ik van een zoekwoord meerdere “match types” op (modified broad, phrase, exact, etc.) zodat er een hoger bod ingesteld kan worden naarmate er specifieker wordt gezocht.
De in het verleden gebruikte zoekopdrachten worden daarbij ook geanalyseerd, met name om een negatieve-zoekwoord lijst op te bouwen. Irrelevante termen waarop de advertenties te zien zijn geweest zullen uitgesloten worden, om de campagnes hiermee verder te stroomlijnen.
Stap 6: Ad planning & bid management
Nu de basis opzet van de campagnes dankzij stap 1 tm 5 op orde is, kunnen we aan de échte magic beginnen. Denk aan het lanceren van DSA (dynamic search ads), Remarketing en/of Shopping campagnes. Ook kunnen we het bid-management naar een hoger plan tillen door RLSA (remarketing for search) en doelgroeptargetting toe te passen.
Heb je zelf ook een Adwords account welke wel wat aandacht kan gebruiken? Neem contact met mij op.