CONTACT

Adverteren op Spotify

Door Stijn Korteling op 28 september 2023

In een wereld van adverteren waarin traditionele marketing kanalen als Google Ads en Facebook Ads de boventoon voeren, is het soms tijd om een frisse blik te werpen en een andere manier van marketing te onderzoeken. In deze blogpost gaan we Spotify Ads behandelen, zodat je je marketing arsenaal nog meer kan uitbreiden.

Welke typen Spotify Ads zijn er?

Spotify is een van de populairste muziek apps met meer dan 381 miljoen actieve gebruikers. Dit maakt het een geschikt platform om je doelgroep te bereiken op een unieke en persoonlijke wijze. Er zijn verschillende vormen die je kan implementeren:

  • Audio Ads

Audio Ads geven je de mogelijkheid om actieve luisteraars te targeten. Spotify Free luisteraars krijgen deze advertenties tussen het luisteren van de muziek door. De ideale manier om je doelgroep te bereiken. Het minimale budget voor deze manier van adverteren is €250.

  • Video Ads

Er zijn twee type Video Ads die je kan gebruiken: video takeover & sponsored session. Video takeover Ads worden weergegeven wanneer Spotify-gebruikers door muziekcatalogi bladeren en het volledige scherm van hun apparaat in beslag nemen. Sponsored session Ads zijn videoadvertenties die gebruikers kunnen bekijken om een half uur gratis advertentievrij te luisteren naar Spotify. Het minimale budget voor deze manier van adverteren is €250.

Daarnaast zijn er ook nog meer specialistische opties zoals Display Ads en Sponsored Playlists, deze opties dienen afgestemd te worden met Spotify en zijn vooralsnog niet self-service 🙂

Hoe maak ik een Spotify Ad campagne?

Stap 1: account Aanmaken

Stap 2: start een nieuwe campagne

  • Eenmaal ingelogd, klik je op ‘Create campaign’.
  • Kies je doel voor je advertentie en geef de campagne een naam
  • Geef je advertentieset een naam
Adverteren op Spotify


Stap 3: kies de doelgroep van je campagne

Je kunt kiezen uit verschillende segmentatie criterea:

  • Locatie
  • leeftijd
  • Geslacht
  • Gedrag
  • Taal
  • Soorten platforms
Adverteren op Spotify


Stap 4: bepaal format and placement

Adverteren op Spotify


Stap 5: bepaal het budget, looptijd en bidcap

Houd in de gaten dat er minimale bedragen zijn voor de verschillende soorten advertenties (zoals in het bovenstaande ook is beschreven). Daarnaast is het zaak om de looptijd van de campagne toe te voegen met daarnaast een max CPM (Cost per Mille) toe te bepalen. Druk vervolgende op ”next”.

Stap 6: De advertentie (laten) maken

Het maken van de ad bestaat uit verschillende stappen. De meeste spreken voor zich. Als je al een audiofragment hebt kun je deze direct uploaden naar Spotify. Zo niet, is het mogelijk om Spotify een script te geven en wordt de commercial voor je gemaakt door Spotify.

Adverteren op Spotify

Kortom, advertenties op Spotify worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn een krachtig voor marketeers die op zoek zijn naar andere manieren om hun merk te promoten. Vooral de lag instapkosten en de service die Spotify biedt bij het maken van de audiocommercial maakt het aantrekkelijk als aanvulling op je andere campagnes.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01