CONTACT

Adverteren op LinkedIn (+3 functies die ik mis)

Door Tim Rooza op 11 januari 2017

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van LinkedIn – en, mits goed gebruikt, kan het een zeer waardevol zakelijk social media kanaal zijn. Maar als marketeer ben ik verwend door de mogelijkheden die worden geboden door Google en Facebook. Adverteren op LinkedIn blijft mijlenver achter in opties en is qua prijs & resultaat in vergelijking met andere kanalen dan ook vaak het lelijke eendje.

Klaarblijkelijk heeft het voor LinkedIn ook niet de hoogste prioriteit, de afgelopen jaren zijn er opvallend weinig wijzigingen geweest op advertentiegebied (en dat terwijl de nieuwe features bij Google en Facebook voor marketeers nauwelijks bij te houden zijn!).

Linkedin advertisingIn bovenstaande afbeelding is te zien dat het grootste deel van de inkomsten afkomstig is van de “talent solutions” – waarschijnlijk de verklaring dat de advertentiemogelijkheden binnen LinkedIn het ondergeschoven kindje zijn.

Wat mis ik in LinkedIn Advertising (x3)

Welke functies zullen ze bij LinkedIn moeten lanceren om mij (en met mij vele andere PPC / Performance marketeers) warm(er) te maken voor het lanceren van advertentiecampagnes op LinkedIn? Houd je vast:

1) Lead Ads 

Het netwerk leent zich uitstekend voor het verzamelen van leads. Het liefste kan een persoon direct bij de advertentie zijn gegevens achterlaten of contact opnemen zonder het netwerk te verlaten om een website te bezoeken. Facebook heeft de (fantastische) Lead Ads, Twitter heeft de Twitter Cards – Op Adwords is het mogelijk via de Click-to-message ad extention. LinkedIn *crickets* – niets… Ouch- Pijnlijk

>> Update 05 april 2017: LinkedIn Lanceert Lead Gen Forms! 

2) Remarketing (of custom audiences desnoods!)

Voor wie remarketing niet kent – dit is het principe verantwoordelijk voor het tonen van advertenties op basis van voorgaand websitebezoek. Wil je een bezoeker die op je website is geweest nogmaals bereiken met advertenties op Google? No Problem! Facebook? Yes Sir! LinkedIn? … Helaas…

Zelfs het maken van een eigen doelgroep-lijst, bijvoorbeeld door het uploaden van een export uit een CRM, is niet mogelijk bij LinkedIn…

>> Update 03 mei 2017: LinkedIn Lanceert Matched Audiences! 

3) Conversietracking & Advanced Analytics

Zowel Google als Facebook hebben een eigen tracking pixel. Door middel van de integratie van die pixels op een website is het mogelijk om conversies te meten. LinkedIn geeft zelf aan dat de analyses in bijvoorbeeld Google Analytics gedaan moeten worden. Een nadeel hiervan is; dat de kosten en resultaten niet meer overzichtelijk in hetzelfde dashboard staan (tenminste, niet zonder jezelf in moeilijke bochten te wringen).


Overweeg je alsnog te adverteren op LinkedIn? Ondanks het gemist van de, in mijn ogen, belangrijke features kan het afhankelijk van je doelstellingen absoluut werken. Ik denk graag met je mee.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01