Adverteren op eigen merknaam met Google Ads
Door Tim Rooza op 13 februari 2019
Heeft het zin om op je eigen merknaam in Google Ads te adverteren, terwijl je organisch al een rotsvaste nummer 1 positie te pakken hebt?
CONTACT
Door Tim Rooza op 13 februari 2019
Heeft het zin om op je eigen merknaam in Google Ads te adverteren, terwijl je organisch al een rotsvaste nummer 1 positie te pakken hebt?
Bij beperkte advertentiebudgetten is het logisch en verstandig om kritisch te kijken naar hoe deze besteed worden. Soms komt het dan voor dat Google Ads campagnes gericht op de eigen merknaam worden stopgezet. Waarom zou je immers betalen voor een bezoeker, die je ook via de organische (onbetaalde) resultaten wel had gehad? De gedachtengang is dat de Google Ads kannibaliseren op de ‘gratis’ organische bezoekers.
Die gedachtengang blijkt niet te kloppen. Tenminste, volgens een onderzoek dat Google jaren geleden heeft laten uitvoeren (“wij van WC eend…?”) loop je maar liefst 89% van de kliks mis als je niet op je eigen merknaam adverteert. Wil je het onderzoek zelf nalezen? Download het bestand hier.
De belangrijkste reden op de stekker uit de branded campagnes te trekken is daarmee ontzenuwd. Ben je nog niet helemaal overtuigd? De campagnes op je merknaam bieden ook nog wat extra voordelen.
1: Je hebt volledige controle
Met een advertentie is het mogelijk om in de teksten en advertentie-extensies (promoties, highlights, sitelinks, etc.) de juiste USP’s van je dienstverlening of assortiment goed uit te lichten. Er zijn meer mogelijkheden dan in de organische resultaten – en daarnaast ben je helemaal zelf in control.
2: Ze zijn goedkoop
Omdat je advertenties zeer relevant zijn aan de zoekopdracht, zijn de kliks over het algemeen zeer goedkoop. Vaak kost een “branded”- campagne niet meer van 5% van het totale advertentiebudget. Als de resultaten van het onderzoek nog steeds enigszins actueel zijn – is dat een hele goede value-for-money.
Omdat deze brand-campagnes zo relevant zijn, krikt dit ook nog eens je account “quality score” op, wat een positieve invloed heeft op de algehele prestaties.
3: Je concurrent is WEL geïnteresseerd om te adverteren op je merknaam
Als je adverteert op je eigen merknaam, verschaf je jezelf hiermee een soort “verzekering” tegen brandjacking. Het wordt voor een concurrent dan erg moeilijk om #1 te worden met een advertentie op je merknaam.
Adverteren op Google met “branded campagnes” levert dus een goedkope “verzekering” tegen concurrenten op. Met een laag advertentiebudget “koop” je meer controle (én meer bezoekers) terwijl dit ook nog een positief effect heeft op je “account quality score”.
Heb je vragen hierover, of wil je meer informatie over het opzetten van succesvolle online marketing campagnes? Wij horen graag van je!
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01