Het marktaandeel van Bing blijft bescheiden, maar groeit al meerdere kwartalen op rij gestaag en staat nu (Yahoo meegerekend) op bijna 9% (desktop) in Nederland.
Marktaandeel zoekmachines Q4 2016
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
Google | 91,06% | 98,75% | 97,91% |
Bing | 6,67% | 0,23% | 0,77% |
Yahoo! | 1,54% | 0,80% | 0,82% |
Bron: http://www.pure-im.nl/blog/marktaandelen-zoekmachines-q4-2016/
Google Adwords campagnes als basis voor Bing Ads
Genoeg redenen dus om succesvolle Google Adwords campagnes te gaan testen in het Bing netwerk. Voor de ervaren Adwords adverteerder zal de Bing Ads interface voelen als Google Adwords met een andere skin. De interface maakt gebruik van grofweg dezelfde menu-structuur, terminologie en indeling. Een schaamteloze kopie van Adwords – heerlijk, want dat scheelt een hoop zoekwerk en frustratie.
Het is adverteerders heel simpel gemaakt om bestaande Google Adwords campagnes te importeren voor gebruik in Bing Ads. Toch zijn er een aantal zaken waarmee rekening gehouden moet worden, 3 tips:
Tip 1: Taalinstelling campagnes
Veel Google Adwords campagnes zijn opgezet met de taalinstellingen Engels en Nederlands. In Bing is het niet mogelijk meerdere talen te targetten. Wanneer je een campagne importeert met die taalinstellingen vanuit Adwords zal Bing alleen de Engelse taal selecteren. En tot overmaat van “ramp”- dit is op een later moment niet meer te wijzigen. Dus zorg dat je (tijdelijk) de campagnes in Adwords alleen op “Nederlands” zet voordat je ze importeert in Bing Ads.
Tip 2: Targetting op plaatsnaam
Plaatstargeting is voor de Nedelandse (en Belgische) markt nog niet mogelijk. De kleinstmogelijke specificatie is provincie. Maak je gebruik van plaatstargetting in de Adwords campagnes? Zorg dan dat je deze handmatig aanpast door middel van radius targetting in de Bing Ads interface.
Tip 3: Autotagging URLs
Autotagging zorgt ervoor dat automatisch de juiste UTM-tags aan de landingpage-URLs worden toegevoegd waardoor de prestaties van de Bing-campagnes beter gemeten kunnen worden in tracking tools zoals Google Analytics. Autotagging staat standaard in Bing Ads uit, aanzetten dus! ( optie is verstopt, maar hier te vinden “accounts & billing” -> “autotagging” ).
Wat kan er nog meer op de “to-do”?
Met het importeren van je succesvolle Adwords campagnes in Bing heb je een redelijke basis staan. Dingen die nog op je “to-do” lijstje kunnen voor het optimaliseren van je verse Bing advertentie campagnes:
- Image ad extentions
Bij deze ad-extensie (die niet beschikbaar is in Google Adwords) kun je naast de tekst drie extra afbeeldingen toevoegen voor nog meer zichtbaarheid. Iedere afbeelding zou je kunnen sturen naar een aparte landingspagina. Naast deze Image Ads kunnen ook alle overige extensies zoals site-links worden getoond voor een maximale zichtbaarheid. - Conversion tracking
Zorg dat je conversies worden bijgehouden in Bing voor het kunnen maken van goede analyses. Bing biedt hiervoor een UET-code (universal event tracking) die geïmplementeerd zal moeten worden op je website.
Bing Ads loopt 2 stappen achter bij Google Adwords, maar het groeiende marktaandeel en de relatief goede ondersteuning voor het importeren van campagnes uit andere systemen (zoals Adwords) zorgt er toch voor dat het lanceren van je campagnes in Bing en Yahoo zeker rendabel kan zijn. Happy PPC’ing!