Lees ook: Google Ads campagne instellingen: de valkuilen
Online advertentiecampagne uitbesteden
Eenmalig
Intake
Het is verstandig om de website- en campagnedoelstellingen en verwachtingen goed of te stemmen. De online marketing specialist kan beoordelen of uw verwachtingen aansluiten bij de te verwachten resultaten. Tevens kunnen deze doelstellingen en resultaten opgenomen worden in eventuele maandrapportages.
Website analyse & tracking
Om te kunnen beoordelen of de website voldoende basis biedt voor een succesvolle campagne, zal deze geanalyseerd moeten worden. Vaak worden er in dit proces ook extra instellingen doorgevoerd aan de tracking (vaak Google Analytics) om de doelstellingen en advertentiecampagnes nog beter door te kunnen meten.
Lees ook: Server side tagging & tracking
Zoekwoordenonderzoek
Om de advertentiecampagnes en website zo effectief mogelijk te laten verlopen is het doen van een zoekwoordenonderzoek een belangrijk hulpmiddel. Dit zoekwoordenonderzoek geeft inzichten in de prijzen per klik (zie ook PPC, de mate van concurrentie en het zoekvolume (te verwachten bezoekers bij een bepaald budget). Uiteraard geeft het zoekwoordonderzoek ook antwoord op de vraag op welke zoekwoorden de website het beste geoptimaliseerd kan worden.
Optimalisatie website
Nu weten we de doelstellingen, hoe de website momenteel presteert en welke zoekwoorden hierbij belangrijk zijn. Vaak wordt de website in dit stadium nog voorzien van enkele “quick-wins” om de effectiviteit te optimaliseren. Denk hierbij aan het toevoegen of herschrijven van content, het verplaatsen of wijzigen van items in het hoofdmenu en/of het activeren van een live-chat.
Opzet campagne
De advertentiecampagne wordt opgezet, advertentieteksten worden geschreven en de advertenties worden getoond aan de doelgroep welke het meest waarschijnlijk is om bij te dragen aan het gewenste resultaat.
Maandelijks
PPC (betalen per klik) – Het maandelijkse advertentie budget
Zowel Google Adwords als Facebook Ads zijn gebaseerd op het PPC principe (Pay Per Click). Dit betekent dat je als adverteerder pas betaald als iemand daadwerkelijk op de advertentie heeft geklikt. Als adverteerder dien je een maandbudget vast te stellen, dit maandbudget wordt vaak door de opdrachtgever zelf aan Google (in het geval van Adwords) betaald middels een creditcard of iDeal. Van de specialist ontvang je een verwijzing naar je account zodat daar de betaalgegevens ingevoerd kunnen worden.
Campagne-optimalisatie
Online campagnes zorgen voor veel learnings. Welke zoekwoorden- en advertenties presteren goed, en welke kosten geld? Door het periodiek optimaliseren van de campagnes wordt de online marketing een steeds effectiever en goedkoper kanaal.
Niet optimaliseren zorgt ervoor dat uw campagne (onnodig) duur gaat worden en de concurrentie uit het oog gaat verliezen.
Maandrapportages
Een maandrapport zorgt ervoor dat u, als opdrachtgever, weet wat de stand van zaken is omtrent uw online campagnes. Rapportages komen in vele vormen (van een ‘uitdraai uit het systeem’, tot een fraai vormgegeven presentatie.
Lees ook onze blog: Dashboarding & analytics
If you think it’s expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.
Een langdurige samenwerking?
Wanneer je een online marketeer inschakelt voor het beheer van je campagnes, vereist dat van beide kanten commitment. Omdat het “voorwerk” (zie ook de ‘eenmalige kosten’) relatief hoog kan zijn, is het zonde om een samenwerking in te steken voor een korte periode. Daarnaast krijgen de campagnes wegens het missen van de optimalisatierondes niet de kans om zichzelf volledig te bewijzen.
Wil je meer informatie over het uitbesteden van online marketing? Neem geheel vrijblijvend contact op en bespreek de mogelijkheden!