Facebook campagnes optimaliseren dankzij A/B tests
A/B testen is dé manier om te leren. Leren wat wél en wat minder goed werkt. Leren, om de opgedane kennis vervolgens te gebruiken in nieuwe campagnes en bij verbeteringen aan bestaande campagnes. Op die manier kunnen de campagnes structureel verbeterd worden en dus meer opleveren tegen lagere kosten.
Het testen van advertentiemateriaal
Even een open deur intrappen: maak binnen je advertentiesets meerdere advertenties aan waarin je varieert met de ad-copy en visuals (zijn er online marketeers die dit nog niet doen…?).
Het testen van advertentiesets
Het testen van advertentiemateriaal is belangrijk, maar er zijn meerdere variabelen die grote invloed (kunnen) hebben op het succes van de campagne.
Sinds kort kan je in Facebook door middel van A/B-tests meerdere advertentiesets maken en testen ten opzichte van elkaar om te zien welke strategieën de beste resultaten opleveren. Kies bij het maken van een A/B test 1 van onderstaande opties:
Weergaveoptimalisatie: Test hoe verschillende optimalisatiestrategieën ten opzichte van elkaar presteren.
Doelgroep: Test hoe verschillende strategieën voor doelgroepbepaling ten opzichte van elkaar presteren.
Plaatsing: Test hoe verschillende plaatsingsstrategieën van elkaar verschillen.
Afhankelijk van welke test-variable je kiest; volg je eenvoudig de vervolgstappen binnen de Facebook Campaign Manager om je AB-test voor advertentiesets op te zetten.
Waar te beginnen? (tips!)
Facebook biedt de A/B test mogelijkheid pas sinds enkele maanden. De kans is dus groot dat de nieuwe opties wat “overwhelming” zijn. Waar te beginnen? Om je wat op weg te helpen, noem ik hieronder wat vragen die je zou kunnen overwegen voor een test.
Doelgroep
Als je nog niet veel tests op Facebook hebt gedaan; begin dan bij het testen van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van de volgende vragen:
- Welke doelgroep reageert het best op de advertentiesets (doorklikratio)?
- Welke doelgroep heeft de hoogste conversieratio?
- Welke doelgroep heeft de laagste kosten per conversie?
Weergave optimalisatie
Als je weet welke doelgroep het beste presteert; kan je gaan uitvogelen hoe je deze doelgroep optimaal benut binnen het beschikbare budget.
- Welk bod zorgt voor de beste kosten per conversie (voor deze doelgroep)?
- Welke delivery setting zorgt voor de meeste conversies (voor deze doelgroep)?
Plaatsingen
Vervolgens kan je verschillende plaatsingen gaan testen. Denk hierbij aan:
- Komen de beste resultaten via Facebook of Instagram?
- Komen de beste resultaten vanuit advertenties in de feed, of in de rechterkolom?
- Presteren mijn advertenties beter op bepaalde mobiele telefoons of besturingssystemen?
Final thoughts
(ja, ik kom uit het Jerry Springer tijdperk…)
Hoe meer je weet over je doelgroep, waarop deze het beste reageert, en hoe je deze zo goedkoop mogelijk weet te bereiken – hoe beter je Facebook advertising wordt. Gelukkig biedt Facebook inmiddels (eindelijk) voldoende mogelijkheden om dit allemaal uit te gaan vinden.
Denk jij dat Facebook campagnes goed kunnen werken voor je business, maar wil je een pro voor de campagnes (groot gelijk)… Drop me a line!