CONTACT

8 vragen & antwoorden over Facebook marketing

Door Tim Rooza op 25 oktober 2017

Vorige week ontving ik een vragenlijst van Tije, een derdejaars Small Business & Retail Management student. Tije loopt stage bij het Fasion bedrijf B32 Groep B.V en verricht onderzoek naar de mogelijkheden binnen Facebook Advertising.

Het leek me nuttig om de vragen -en antwoorden- te publiceren (..dus bij deze 😉 )… Aanvullingen, meningen & suggesties? Laat een reactie achter!

  1. Waarmee kan je je als bedrijf het best onderscheiden van andere bedrijven op het gebied van Facebook Advertising?

Op Facebook kan je heel erg gericht adverteren. Dat houdt in dat je hele relevante advertenties kan voorschotelen aan je (nauwkeurig gekozen) doelgroepen. Zorg dat je doelgroep een boodschap ontvangt die past bij het moment waarin zij zich bevinden in de customer/buyer journey. Het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie zit volgens mij idealiter in de waarde propositie en niet zozeer in de advertentievorm.

  1. Er zijn veel bedrijven die aan Facebook Advertising doen. Welke fouten worden door bedrijven het meest gemaakt op het gebied van Facebook Advertising?

Een goede strategie ontbreekt in veel gevallen, hierdoor worden regelmatig campagnes gestart met de “verkeerde” doelstellingen. Bijvoorbeeld een campagne starten voor het verhogen van het aantal likes of websitebezoekers. Stel 1x vaker de vraag “waarom” – om te valideren of dit het échte doel van de campagne moet zijn.

Inhoudelijk zie je ook vaak dat er onvoldoende gebruik gemaakt wordt van aangepaste doelgroepen op basis van een bestaand klantenbestand en/of dat de Facebook pixel niet, of niet correct, op de website is verwerkt.

Facebook verbeterd het advertentieplatform zeer regelmatig, daarom is het belangrijk hier zeer regelmatig mee bezig te blijven. Zie ook Deze Facebook “custom audiences” gebruik je (waarschijnlijk) nog niet. Daarnaast wordt er weinig, of niet “slim” gewerkt met AB-tests.

  1. Waar moet je als bedrijf op letten bij het monitoren van de Facebookadvertenties als het bedrijf haar targets niet behaalt?

Het is belangrijk om het “complete plaatje”- te blijven zien. De complete “funnel” is van belang bij het halen van targets. Natuurlijk zal je advertentie op het juiste moment de juiste boodschap aan de juiste doelgroep moeten tonen, maar vervolgens moet landingspage op de website hier ook goed op aansluiten, zowel qua inhoud als indeling. Veel Facebook gebruikers zijn onderweg (zonder WiFi), zorg dus bijvoorbeeld dat de landingspagina snel inlaadt en goed functioneert op mobiele apparaten.

  1. Wat zijn de trends en ontwikkelingen op het gebied van Facebook Advertising de laatste jaren?

De laatste jaren? Dat is een eeuwigheid binnen online marketing! Allereerst: enkele jaren geleden was het adverteren op Facebook een stuk goedkoper – gelukkig zijn de mogelijkheden voor het verhogen van de rendabiliteit net zo hard gestegen als de prijzen.

Daarnaast hebben we heel duidelijk een shift van Desktop naar Mobile gehad in de afgelopen jaren. Afgelopen periode zie je duidelijk dat video en storytelling belangrijke componenten gaan worden in social media campagnes.

  1. Wat kan een bedrijf het best doen om met behulp van Facebook Advertising haar conversie op de webshop te verhogen?

Stem je doelgroepen af op basis van de statistieken van je webshop. Combineer de insights van de Facebook Pixel met de demografische data vanuit Google Analytics. Optimaliseer de boodschap, de advertentieplanning (wanneer toon je wat) en blijf voortdurend testen. Ook kan het erg effectief zijn om aan (dynamische) remarketing te doen (vergeet daarbij deze best practices niet).

  1. Waar is de consument het meest gevoelig voor bij Facebook Advertising? (video/tekst/afbeelding)

Dit is moeilijk te zeggen en hangt heel erg samen met de campagnedoelstellingen. Video zorgt vaak voor de hoogste engagement. Maar dit is zeker niet altijd zo. Blijf testen met verschillende creatives.

  1. Waarop kan het best worden getarget? (demografische gegevens/interesses/gedrag/keywords etc.)

Het belangrijkste is wéten wie je doelgroep is. Bijvoorbeeld door het maken van Buyer Persona’s. Handig is dat je bij het maken van de buyer persona’s vaak al veel informatie kan halen uit de data die Google Analytics en Facebook hebben verzameld.

Een goed startpunt is bijvoorbeeld een “lookalike”-audience van alle personen die de afgelopen 30 dagen een aankoop op de website hebben gedaan.

  1. Zijn er belangrijke tips voor bedrijven die zich bezighouden met Facebook Advertising?

 Uit mijn vorige antwoorden blijkt ook wel: Data is heel erg belangrijk.

Verzamel zoveel data als je kan. Zorg voor een goede technische implementatie van de Facebook-pixel op de website, inclusief de Facebook pixel events. Maak segmenten van je audiences en blijf de doelgroepen en boodschappen bijschaven op basis van de resultaten.

O ja; én inschrijven voor mijn nieuwsbrief natuurlijk! 😉

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01