Als content schrijver ben je gespecialiseerd in het opstellen van prikkelende teksten die heerlijk zijn om te lezen. Maar dan moeten er wel lezers zijn. Zoekmachine optimalisatie (SEO) kan helpen om meer lezers voor je artikelen te genereren. Maar hoe kun je content schrijven met een zo goed mogelijke vindbaarheid, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit? In deze blog helpen we je in 8 stappen op weg!
Stap 1: kies een zoekterm
Voor SEO focus je niet op wat jij wil vertellen, maar op wat de gebruiker wil weten. Dit is namelijk waarop gezocht wordt in zoekmachines en hoe je gevonden kunt worden. Verplaats je dus in de gebruiker en bedenk wat deze zou kunnen intypen op Google. Zorg er uiteraard wel voor dat dit raakvlakken heeft met wat jij wil vertellen.
Stap 2: onderzoek de zoekterm
Voordat je ook maar een woord op papier zet, ga je de zoekterm onderzoeken. Begin met het intypen van de zoekterm in Google en stel jezelf de volgende vragen:
Hoe sterk is de concurrentie? (Vergelijk de domain rank met die van jouw website. Gebruik hiervoor een tool zoals Ahrefs.)
Wat is het zoekvolume? (Dit kun je zien in de Keyword Planner van Google Ads)
Het liefst heb je een zoekterm met een zo hoog mogelijk zoekvolume en zo min mogelijk concurrentie, maar in praktijk komt dat weinig voor. Ga hier op zoek naar de balans en wees realistisch.
Let bij het onderzoek naar de zoekterm ook op relevantie. Een website met een hogere domain rank die bovenaan staat met een minder relevant artikel, kan toch van jou verliezen als jij relevantere content aanlevert.
Bij het voorbeeld hierboven zie je het zoekvolume op de zoekterm “winterbanden”. De Keyword Planner geeft ook nog gerelateerde suggesties. Het grafiekje naast het getal geeft de populariteit aan van het zoekvolume per maand. Dit is zeker interessant bij een seizoensgebonden artikel zoals winterbanden. Houd hier rekening mee met je timing.
Vervolgonderzoek
Hoe relevant zijn de resultaten? (Geven de resultaten exact antwoord op de zoekterm, of kan het relevanter?)
Wat voor titels zijn er al? (Je wil een onderscheidende titel, maar je wil ook zien wat er kennelijk werkt)
Als je helemaal naar beneden scrollt, zie je suggesties van Google voor vergelijkbare zoektermen. Kun je hier nog inspiratie uithalen?
Je hebt nu de zoekterm gekozen en koppelt hier nu een goede titel aan. Verplaats je in de gebruiker, voer de gekozen zoekterm in op Google en kijk naar de titels die er staan. Kun je een titel bedenken die hier echt uit zou springen?
Focus hier zoveel mogelijk op jouw onderscheidende vermogen. Wat heeft jouw content / website wat de concurrentie niet heeft? Zorg dat dat goed naar voren komt.
Stap 4: schrijf de meta description
De meta description is de korte tekst die zichtbaar is onder de zoekterm op Google. Ga er vanuit dat je gebruiker eerst de titel leest, daarna de tekst onder de titel en daarna de content op je website. Zorg dat dit een vloeiende route is. De titel en de snippet zorgen samen voor een verwachting van de gebruiker: bedenk wat de gebruiker verwacht te vinden op jouw pagina en schrijf deze verwachting op.
Stap 5: schrijf de intro
Bij de intro van je content kom je direct terug op de verwachting die je net hebt opgeschreven. Zo stel je de gebruiker gerust dat deze op de juiste pagina terechtgekomen is. Je wil de dwell-time (tijd dat de gebruiker op je webpagina doorbrengt) verhogen. (Lees ook: Winnen met SEO: 4 hacks om je “dwell-time” te verhogen)
Verder is het van belang dat je in de intro aangeeft wat de gebruiker van de rest van de content kan verwachten. Hiermee overtuig je de gebruiker om verder te lezen.
Niemand zit te wachten op een lange, ongestructureerde tekst. Je werkt dus met korte alinea’s en heldere tussenkoppen.
Het werkt goed om gerelateerde zoektermen of langere zoektermen terug te laten komen in de koppen. Je kunt ook vragen als tussenkop schrijven die gebruikers vaak invoeren op Google. (In een artikel dat gaat over de gezondheidseffecten van water kan een tussenkop bijvoorbeeld zijn ‘Hoeveel glazen water moet je per dag drinken?’).
Verplaats je weer in de gebruiker. Als je de intro leest en vervolgens de koppen, word je dan geprikkeld om verder te lezen?
Stap 7: vul het artikel in en sluit af met de conclusie
Je hebt nu een titel, een intro en tussenkoppen. Je schrijft nu de alinea’s die bij de koppen horen. Je houdt continu de verwachtingen van de gebruiker in je achterhoofd en schrijft een zo goed mogelijke tekst.
Vervolgens mondt het artikel uit in een conclusie. Dit is misschien wel het belangrijkste deel van je artikel. Je hebt in de eerste 6 stappen je uiterste best gedaan om bezoekers vanaf Google richting jouw site te krijgen en om ze daar vervolgens te houden. Nu is het zaak om de bezoeker te laten converteren.
Bedenk dus wat het uiteindelijke doel is: wat wil je dat de gebruikers doen na het lezen van die pagina? En duw ze dan in de juiste richting. Dit kan met een call to action, een link naar een andere pagina, een video etc.
Klik op “publiceren” en kijk er nooit meer naar om.
Nadat je content geplaatst hebt, is het belangrijk om na te gaan of deze rendeert. Houd er rekening mee dat het lang kan duren voordat een artikel goed vindbaar wordt. Houd grofweg 100 dagen aan.
Kijk dus regelmatig naar de prestaties van artikelen die langer dan 100 dagen oud zijn en leer hiervan. Dit kun je bijvoorbeeld in Google Analytics doen. Welke artikelen doen het slechter dan verwacht? En welke doen het beter dan verwacht?
Never ending story
Houd er ook rekening mee dat je niet alleen bent op de wereld. Een artikel dat vandaag geweldig presteert, kan morgen voorbijgestreefd worden door een concurrent. Controleer dus regelmatig de positie van je artikelen. Wij kunnen hierin ondersteunen middels een dashboard.
Het kan ook goed werken om alle content 1 keer per jaar te controleren: kijk of alles wat er staat nog steeds klopt, of dat je kleine aanpassingen moet doen. Kun je nog relevante links naar nieuwere content toevoegen? Of is er inmiddels zoveel veranderd, dat je het hele artikel opnieuw kunt schrijven?
Hulp nodig? Wij helpen ondernemingen met het verbeteren van de organische vindbaarheid én met het inzichtelijk krijgen van de resultaten. Neem vrijblijvend contact met ons op.
Rutger kickt op de combinatie van creativiteit en techniek. Hij vindt het prachtig om campagnes met elkaar te vergelijken, om campagnes te optimaliseren en om in een rapportage te kunnen aantonen hoeveel impact een actie gehad heeft. Dankzij jarenlange ervaring als in-house marketeer weet hij als geen ander snel en efficiënt waarde toe te voegen.
Een goede online vindbaarheid zorgt voor een continue stroom van relevante bezoekers naar jouw website. Dit bereik je door je website te optimaliseren voor zoekmachines. Wij helpen daarbij.
Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.