CONTACT

Klanten als ambassadeurs: 3 tips voor het inzetten van User-Generated Content

Door Emma Eltink op 16 november 2023

Wat is er waardevoller dan klanten die enthousiast zijn over je bedrijf? Enthousiaste klanten die anderen vertellen over hun ervaringen met jouw bedrijf! User-generated content (UGC) is een type content dat bedrijven in hun voordeel kunnen gebruiken. Wat bedoelen we met UGC? Alle content die door gebruikers is gemaakt en gedeeld op online platforms zoals social media. Voorbeelden van UGC zijn foto’s, blogs, beoordelingen en video’s. In deze blog bespreken we de kracht van UGC en delen we drie essentiële tips over hoe bedrijven UGC in hun voordeel kunnen laten werken.

Een voorbeeld van UGC gemaakt door klanten van dofollow

Klanten als ambassadeurs: 3 tips voor het inzetten van User-Generated Content

1. Deel echte verhalen

In een tijd waarin consumenten steeds meer sceptisch worden ten opzichte van traditionele reclame, biedt UGC een manier om oprechte betrokkenheid op te bouwen. Het delen van content die is gemaakt door echte klanten wekt namelijk vertrouwen op bij potentiële klanten. UGC wordt door veel consumenten zelfs gezien als de meest betrouwbare vorm van content omdat klanten vertellen over hun eigen ervaringen en de informatie niet rechtstreeks vanuit het bedrijf zelf komt. Om te zorgen dat de UGC betrouwbaar blijft overkomen is het wel van belang om niet alleen positieve verhalen te delen, maar juist ook om te laten zien hoe je bedrijf omgaat met klachten en opbouwende kritiek. Het aangaan van een open gesprek met klanten en potentiële klanten via UGC kan leiden tot loyale klanten en waardevolle mond-tot-mondreclame.

2. Moedig klanten aan om te delen met CTA’s

Het aanmoedigen om UGC te delen, helpt bij het creëren van een community rondom je merk. Dit kan een gevoel van betrokkenheid en loyaliteit creëren en versterken. Moedig daarom klanten aan om foto’s of video’s te delen van hun ervaringen met jouw product. Ook het promoten van het gebruik van een specifieke hashtag of achterlaten van beoordelingen kan leiden tot waardevolle content. Naast dat dit waardevolle content op kan leveren voor social media en je website, versterkt het ook de relatie tussen je merk en je klanten. Hoe zet je klanten hiertoe aan? Gebruik specifieke Call-to-actions (CTA’s). CTA’s zijn korte, krachtige boodschappen die aanzetten tot een bepaalde actie. Voorbeelden zijn: “Deel je ervaringen met ons en tag @roozaonlinemarketing” en “Laat een beoordeling voor ons achter op Google”. 

3. Stimuleer de creatie van UGC met beloningen

Een effectieve manier om UGC te stimuleren, is door gebruikers te belonen voor hun bijdragen. Je kunt bijvoorbeeld wedstrijden organiseren waarbij klanten foto’s met je producten delen waarbij ze kans maken op prijzen of kortingen. Dit moedigt niet alleen klanten aan om UGC te genereren, maar zorgt er ook voor dat ze meer betrokken zijn bij je merk. Wel is het belangrijk om duidelijke regels en richtlijnen op te stellen voor wedstrijden en om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan algemene wet- en regelgeving. Daarnaast is het van belang om de voorwaarden van social media platforms te respecteren bij het inrichten van wedstrijden. Geef bijvoorbeeld voor een Instagram wedstrijd in de caption van de post aan dat de wedstrijd niet verbonden is aan Instagram. 

Conclusie

Kortom, UGC kan bijdragen aan het opbouwen van betrokkenheid rondom je merk, het versterken van betrouwbaarheid en het creëren van een community. Door de 3 tips uit deze blog te gebruiken laat je bedrijf UGC zo veel mogelijk in jullie voordeel werken. Met UGC kun je niet alleen de aandacht van potentiële klanten trekken, maar ook hun vertrouwen winnen door te laten zien dat je merk waarde hecht aan echte verhalen en ervaringen. Zin om meteen aan de slag te gaan met het delen van UGC? Denk naast het delen op Instagram en Facebook ook eens aan het starten van een eigen WhatsApp kanaal.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01