Tip 1 – (dubbel)Check je zoektermen
Natuurlijk heb je destijds zorgvuldig zoekwoorden gekozen bij het opzetten van je Adwords campagnes en Ad groups. Google probeert met je mee te denken en toont je advertenties ook bij typo’s, meervoudsvormen of synoniemen van je gekozen zoekwoorden (afhankelijk van het gekozen zoekwoord-type).
In veel gevallen is er niets aan de hand, en is het meedenken van Google juist prettig. Soms is het helaas wel vervelend (of zelfs duur!) – want dan toont Google je advertenties bij zoekopdrachten die geen, of heel weinig, relevantie hebben aan je doelstellingen.
Zoektermen binnen Google Adwords
Zie je veel irrelevante zoektermen? Voeg deze dan toe aan je negatieve keyword-lijst. Relevante zoektermen die nog niet in je keyword-lijst staan kun je gelijk toevoegen.
Gefeliciteerd; je hebt zojuist een belangrijke stap in het optimaliseren van je Adwords account afgerond! Dit kan je een hoop onnodige kosten schelen!
Tip 2 – Vertoningen binnen Apps uitsluiten
Betaal je voor bannervertoningen (of tekst-ads) binnen het Google Display Netwerk? Dan is de kans groot dat je veel (goedkope,… dat wel) clicks binnenhaalt die niet alleen slecht converteren, maar ook nog eens een hoge bounce-rate hebben en erg kort op je website zitten.
In veel gevallen zijn deze bezoekers afkomstig vanuit “in-app” advertenties. Hierbij worden je advertenties getoond aan bezoekers terwijl ze bezig zijn in een App of mobiele game. Deze clicks zijn vaak per-ongeluk en zo goed als waardeloos. Uitzetten de handel!
Ga naar de tab “display network” en kies “placements”. Onderaan de pagina, kies voor “opties voor site categorieën”- en vink “mobiele apps” en “In-game” uit.
Apps uitsluiten in Google Adwords
Helaas werkt dit vaak maar half (op veel apps worden de advertenties dan nog steeds getoond). Los dit op door de volgende domeinnaam toe te voegen aan “Uitsluitingen voor plaatsingen”: adsenseformobileapps.com
Yes! – Weer een mooie optimalisatieslag afgerond!
Tip 3 – Ad-extenties toevoegen
Google Adwords voegt regelmatig extra mogelijkheden toe om je advertenties beter op te laten vallen. Deze advertentie-extenties zijn erg belangrijk voor het optimaliseren van de doorklikratio (CTR) – en dus je campagnesucces.
Als je enige tijd geleden de campagne hebt gelanceerd- dan is de kans groot dat je heel wat nieuwe extenties nog niet gebruikt – zonde!
Klik op de tab “advertentie-extenties” – en gebruik zoveel extenties als mogelijk.
Beschikbare Advertentie extensies binnen Google Adwords
Wooh! Gefeliciteerd- je account is weer een stuk frisser, relevanter en winstgevender!
Als je erover denkt om je online campagnes te laten beheren door een freelancer of bureau, neem dan even contact met mij op; dan denk ik met je mee.