Het correct toewijzen van verkeer en conversies naar de juiste kanalen is cruciaal voor een effectieve marketingstrategie. Het kan voorkomen dat bepaald verkeer niet correct wordt geattribueerd, resulterend in het label ‘Unassigned’. In deze post onthullen we de redenen en bieden we oplossingen.
Om je verkeer correct te categoriseren, moet je aan specifieke criteria voldoen. Wil je bijvoorbeeld je verkeer categoriseren als ‘Paid Search’? Zorg dan dat het voldoet aan de reguliere expressie “Medium matches regex ^(.cp.|ppc|retargeting|paid.*)$”. Dit betekent dat je UTM medium ‘cp’ moet bevatten of ‘ppc’, ‘retargeting’ of ‘paid’ moet zijn.
Als je verkeer het label ‘unnassigned’ krijgt in GA4, komt dat omdat je wel UTM-parameters gebruikt, maar het verkeer niet correct kan worden geattribueerd aan een kanaal.
Hoe los je dit op?
Open GA4 en bekijk bijvoorbeeld het verkeersacquisitie rapport.
Filter daarna eerst op ‘unassigned’ verkeer en voeg daarna een secundaire dimensie ‘bron/medium’ toe. Hierdoor ontdek je welke bron/medium-combinaties niet correct zijn geattribueerd.
In het bovenstaande voorbeeld zie je bijvoorbeeld ‘Klaviyo / Link’, de bron is Klaviyo het medium is Link. Idealiter zouden we dit verkeer attribueren aan het kanaal ‘email’. Na het raadplegen van de standaard kanaalgroepen-documentatie blijkt dat het medium ‘email’ moet zijn.
Dus, de juiste actie hier is het aanpassen van de UTM-parameters naar UTM bron = Klaviyo en UTM medium = email, dus bijvoorbeeld https://www.example.com/?utm_source=klaviyo&utm_medium=email
Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.