CONTACT

‘Unnassigned’ verkeer in GA4 voorkomen

Door Christian Broekmeulen op 16 oktober 2023

Het correct toewijzen van verkeer en conversies naar de juiste kanalen is cruciaal voor een effectieve marketingstrategie. Het kan voorkomen dat bepaald verkeer niet correct wordt geattribueerd, resulterend in het label ‘Unassigned’. In deze post onthullen we de redenen en bieden we oplossingen.

‘Unnassigned’ verkeer in GA4 voorkomen

Om je verkeer correct te categoriseren, moet je aan specifieke criteria voldoen. Wil je bijvoorbeeld je verkeer categoriseren als ‘Paid Search’? Zorg dan dat het voldoet aan de reguliere expressie “Medium matches regex ^(.cp.|ppc|retargeting|paid.*)$”. Dit betekent dat je UTM medium ‘cp’ moet bevatten of ‘ppc’, ‘retargeting’ of ‘paid’ moet zijn.

Raadpleeg voor een uitgebreide lijst van criteria de Google-documentatie over standaard kanaalgroepen.

Als je verkeer het label ‘unnassigned’ krijgt in GA4, komt dat omdat je wel UTM-parameters gebruikt, maar het verkeer niet correct kan worden geattribueerd aan een kanaal.

Hoe los je dit op?

Open GA4 en bekijk bijvoorbeeld het verkeersacquisitie rapport.

Filter daarna eerst op ‘unassigned’ verkeer en voeg daarna een secundaire dimensie ‘bron/medium’ toe. Hierdoor ontdek je welke bron/medium-combinaties niet correct zijn geattribueerd.

‘Unnassigned’ verkeer in GA4 voorkomen

In het bovenstaande voorbeeld zie je bijvoorbeeld ‘Klaviyo / Link’, de bron is Klaviyo het medium is Link. Idealiter zouden we dit verkeer attribueren aan het kanaal ‘email’. Na het raadplegen van de standaard kanaalgroepen-documentatie blijkt dat het medium ‘email’ moet zijn.

Dus, de juiste actie hier is het aanpassen van de UTM-parameters naar UTM bron = Klaviyo en UTM medium = email, dus bijvoorbeeld https://www.example.com/?utm_source=klaviyo&utm_medium=email

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01