Welk “probleem” wordt hier getackeld?
Het bijhouden van het aantal formulierverzendingen is een essentiële stap in het meetbaar maken van de effectiviteit van de website en/of bijbehorende marketingcampagnes. Wordt de bezoeker na verzending doorverwezen naar een “bedankt”-pagina, dan kan deze URL eenvoudig worden aangewezen als conversiepunt in Google Analytics en/of Google Tagmanager. Maar wat als de bedankt-melding “inline”- wordt weergegeven, dus zonder een eigen URL?
Mogelijkheid 1: laat een javascriptje afvuren zodra de “bedankt” melding wordt vertoond (GTM & GA)
Het meest voor de hand liggend. Vraag de webmaster om een stukje Javascript code af te vuren zodra een formulier succesvol is verzonden. Denk hierbij aan een “dataLayer Event push” voor het geval je Tagmanager (GTM) gebruikt:
dataLayer.push({‘event’: ‘formulier-verzonden’});
Gebruik je geen GTM, dan kan je een GA event laten aanroepen:
ga(‘send’, ‘event’, ‘formulier’,’verzonden’,’formulier verzonden’);
In beide gevallen is het dan mogelijk om verdere acties aan de events koppelen, zoals het meten van een doelconversie.
Mogelijkheid 2: Gebruik de ingebouwde “formulier verzending”-trigger in Google Tagmanager (GTM)
GTM heeft een eigen “trigger” voor het kunnen bijhouden van formulierverzendingen. Klinkt ideaal, maar de praktijk is weerbarstiger. Het configureren van deze trigger is eenvoudig (zie screenshot, wel even de standaard “Form id” – variabele beschikbaar maken).
Omdat er technisch gezien vele manieren zijn om een formulier te verzenden, is het de moeite waard deze trigger goed en uitgebreid te testen op je eigen use-case. De ervaring leert dat, juist met formulieren zonder aparte “thank-you”-page, bepaalde AJAX technieken worden gebruikt die niet goed samenwerken met deze ingebouwde trigger.
Mogelijkheid 3: Detecteer wanneer de bedankt-melding wordt weergegeven (GTM)
Dankzij de ingebouwde trigger “zichtbaarheid van element” is het mogelijk om wijzigingen in de HTML te detecteren. Hierdoor kunnen we een trigger maken die vuurt zodra de bedankt melding wordt weergegeven. (Dit is het “modern day“- equivalent van de oude methode)
Zie voor een voorbeeldconfiguratie het screenshot hieronder:
Hulp nodig?
Wil je alles met betrekking tot tracking, analytics en tagmanagement nu eens echt goed geregeld hebben? Neem contact op!