Kliks op e-mail en telefoonnummers bijhouden met GTM
Door Tim Rooza op 18 juli 2017
Wat is een Tag management systeem?
CONTACT
Door Tim Rooza op 18 juli 2017
Wat is een Tag management systeem?
Tag management systemen maken het gemakkelijk om analyse, marketing en andere tag-gebaseerde codes op een website te beheren. In plaats van het (laten) implementeren van tags in de code van een website, worden deze geïntegreerd en ingeregeld in een tag management systeem. Dit systeem fungeert vervolgens als een digitale butler van de website. Afhankelijk van de pagina’s die worden bezocht, of acties die door bezoekers op de website plaatsvinden, worden de gewenste tags getriggerd. (ik heb er trouwens eerder over geschreven, hier en hier). Google Tagmanager (GTM) is inmiddels een van de meest gebruikte platforms.
In een ideale (online marketing)-wereld converteren alle bezoekers netjes via een checkout, contact- of offerteformulier. In die gevallen kunnen we de statistieken van de “bedankt”-pagina’s analyseren om conclusies te trekken over de prestaties van de website en (online) campagnes.
In de praktijk laten niet alle bezoekers laten zich vangen in formuliertjes en wordt er regelmatig op andere manieren contact gezocht. Met name telefonisch of door het sturen van een e-mail. Er zijn verschillende manieren om deze contactopnames tóch terug te kunnen herleiden naar het websitebezoek (en de bijbehorende online campagne). Deze manieren variëren van simpel tot complex, en van gratis tot redelijk prijzig.
Eenvoudig en gratis (maar ook onvolledig)
Het bijhouden van de kliks op een e-mailadres of telefoonnummer via GTM is eenvoudig en gratis – maar biedt dan ook geen absolute volledigheid. Contactopnames die plaatsvinden door het overtypen van het e-mailadres, of het handmatig intypen van het telefoonnummer kunnen op deze wijze niet worden gemeten.
Ik ga er voor deze HOWTO vanuit dat je een correct geïmplementeerde Google Tagmanager snippet op je website hebt geplaatst. En dat je deze hebt voorzien van een Google Analytics tag. In deze “howto” laat ik stap-voor-stap zien hoe je clicks op “mailto:” (e-mailadressen) en “tel:” (telefoonnummer) hyperlinks kunt tracken als gebeurtenis in Google Analytics (en vervolgens kan je deze gebeurtenis ook als doelconversie aanmerken in Analytics).
Stap 1: Variable aanmaken
Om te kunnen “weten” wat de URL is van de hyperlink die aangeklikt wordt, moeten we in GTM eerst een variabele aanmaken waarin die waarde wordt opgeslagen.
Stap 2: Trigger aanmaken
Om een tag (bijvoorbeeld een Analytics gebeurtenis) te kunnen afvuren wanneer een bezoeker klikt op een e-mailadres of telefoonnummer hebben we een trigger nodig.
Stap 3: Tag afvuren
Bij het afgaan van de trigger willen we tags afvuren. Denk aan een Facebook Lead code of de Adwords conversion pixel. In dit voorbeeld vuren we een Analytics event (gebeurtenis).
Stap 4: Publiceer en controleer
Publiceer je wijzigingen en test of in Google Analytics de events goed doorkomen. Het beste kan je dit doen in “voorbeeld”-modus van GTM.
Check in voorbeeldmodus van GTM:
En check in Google Analytics:
Happy tracking!
Tags: CRO, Google tagmanager, GTM, Conversie
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01