CONTACT

De rapportages kloppen niet, wat nu?

Door Tim Rooza op 05 december 2018

Iedereen die zich met online marketing bezighoudt, krijgt hier vroeg of laat mee te maken: meetverschillen in de rapportages. Er zit verschil in rapportages zoals van Google Ads, Google Analytics en Facebook Analytics. Al deze rapportages verschillen van elkaar en als klap op de vuurpijl klopt er geen enkele met de daadwerkelijk behaalde resultaten. Wat nu?

First things first

Dat verschillende platforms, verschillende resultaten geven is niet verrassend. Dit komt door 2 belangrijke elementen:

Definities – Zo ongeveer elk platform met een eigen rapportage, houdt er zijn eigen definities op na. Zo is een “gebruiker” niet hetzelfde als een “sessie” of een “klik”. Daarnaast hanteren de verschillende platforms in veel gevallen andere “cookie-tijden”. Dit verschil in interpretatie van de statistieken zorgt ervoor dat iedere platform een kloppende rapportage kan geven, terwijl de resultaten onderling kunnen verschillen.

Attributie – De conversie-attributie speelt ook een grote rol.  De conversie-attributie bepaalt hoeveel ‘credits’ een kanaal (bijvoorbeeld Adwords) krijgt wanneer er een conversie plaatsvindt. In het artikel over het meten van doelen in Analytics vs. Adwords wordt hier een voorbeeld van gegeven.

Resultaten die niet kloppen met de realiteit

Ok, dus nu weten we waar de onderlinge verschillen tussen de rapportages en analyses vandaan kunnen komen. Maar wat als de gepresenteerde resultaten niet kloppen met de daadwerkelijke “echte” resultaten? Er zijn bijvoorbeeld meer daadwerkelijke orders geplaatst in je webshop dan in de rapportages staat? What’s up with that?

Meetmethode – De data kan door de platforms worden verzameld omdat er op de website Javascript codes worden geplaatst. Deze javascript codes worden aangeroepen op het moment dat een pagina wordt, of is, ingeladen. Deze codes geven ook aan het platform door of er een eventuele order (of ander type conversie) heeft plaatsgevonden bijvoorbeeld op de “bedankt voor uw bestelling”-pagina. Mogelijke redenen waarom er minder conversies en/of orders worden gerapporteerd dan dat er daadwerkelijk plaatsvinden, zijn dan:

  • De pagina wordt helemaal nooit aangeroepen
    • Kan gebeuren als men niet landt op de bedankt-pagina na het doen van een betaling.
  • De tracking code op de pagina wordt niet uitgevoerd
    • Misschien komt iemand wel op de bedankt-pagina, maar sluit deze sneller (of surft weg) voordat de trackingcodes volledig zijn uitgevoerd.
  • De tracking code op de pagina bevat fouten
    • Een verkeerde copy-paste actie, of een komma in plaat van een punt. Een fout zit in een klein hoekje.

Cookies – In sommige gevallen, zeker na de invoering van de GDPR, worden (bepaalde) trackingscripts pas ingeladen na toestemming van de gebruiker. Niet iedereen geeft toestemming en dit kan dan ook een flinke drop in gemeten bezoekers in de rapportages tot gevolg hebben.

Lees ook: Implementeer een cookie-bar met Google Tagmanager

Ok, maar…het klopt nog steeds niet!

Als vuistregel kan je aanhouden dat je ongeveer 10% aan conversies misloopt in je rapportages. Loop jij veel meer data mis en heb je uitgesloten dat dit komt door foutjes in de meetmethode, cookies, de verschillen in definities per platform en conversie-attributie? Test dan eens de  volgende zaken om meer inzicht te krijgen:

  • Bekijk hoeveel unieke bezoekers je bedankt-pagina heeft gekregen en vergelijk dit met het aantal gemeten transacties. Zit hier een groot verschil? Dan betekent dit dat men wél op de bedankt-pagina terechtkomt, maar er een foutje in de transactie-code is geslopen.
    Soms heeft dit te maken met “vreemde” tekens in producttitels. Ontdek welke producten er zijn verkocht en tóch ontbreken in je rapporten om een trend te ontdekken. Het kan ook zijn dat je transactiecode pas wordt aangeroepen als de pagina helemaal is ingeladen. Wanneer men dan wegklikt, is soms wel de pageview doorgegeven, maar niet de transactiedata.
  • Vergelijk het aantal daadwerkelijke transacties en vergelijk deze met het aantal gemeten transacties (en unieke bezoekers op de “bedankt-pagina”). Zit hier een groot verschil? Dan komen niet alle bezoekers op de “bedankt”-pagina terecht. Bekijk of alle payment-gateways de bezoeker wel op de juiste manier naar de website verwijzen na het voltooien van een transactie. Probeer te ontdekken of je orders mist die op een bepaalde manier zijn betaald. Zo kan het voorkomen dat PayPal niet correct doorverwijst, maar iDeal bestellingen wel.

Tenslotte kan je gebruik maken van verschillende handige extensies voor Chrome. Zo kan de Google Tag Assistent  helpen bij het opsporen van fouten in je Google trackingcodes en helpt de Facebook Pixel Helper bij het debuggen van je Facebook tracking.

Wil je zo goed mogelijke rapportages om zoveel mogelijk inzicht in je online prestaties te krijgen? Wij helpen talloze bedrijven en weten voor al deze ondernemingen de metingen op maat in te richten. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01