Het meten van het gedrag van je bezoekers op jouw website is essentieel. Dit snap je al. Maar nu wil jij niet het gedrag van je bezoekers op 1 website meten, maar 2. Deze bezoekerflows lopen in elkaar over. Je wil op de juiste manier je data blijven meten. En gelukkig voor jou is het simpel in te stellen voor GA4. In dit blog leg ik je uit hoe je dit doet.
Waarom moet je domein tracking handmatig instellen?
Als Google ziet dat een bezoeker van pagina x naar pagina y gaat, weet ‘ie (door middel van cookies) dat jij dezelfde gebruiker bent. Hier wordt de data goed geïdentificeerd én dus goed gemeten. Je blijft hier namelijk onder hetzelfde domein. Lekker makkelijk dus. Dit gaat zelfs goed als je van je hoofddomein naar subdomein gaat. Bijvoorbeeld vanaf jouwsite.nl naar blog.jouwsite.nl of shop.jouwsite.nl.
Maar hier komt de fout in de meting; je gaat van domein x naar domein y. De cookies van Google waar ik het over had, worden niet meer gedeeld. Het probleem? Je meet te veel gebruikers in de GA4 reports en het ‘nieuwe’ verkeer wordt gezien als verwijzingsverkeer als bron.
Deze stappen volg je om cross-domain tracking in te stellen voor GA4
Stap 1. Ga naar Beheer > Gegevensstreams > Klik op je web datastream
Stap 2. Klik op ‘Taginstellingen instellen’
Stap 3. Klik op ‘Uw domeinen configureren’
Stap 4. Voeg je beide domeinen als voorwaarden toe en sla op
Stap 5. Zorg dat dezelfde gegevensstream op beide sites wordt ingeladen bijvoorbeeld via de Google Tag Manager.
Dat zijn de stappen! Je hebt nu de cross-domain tracking ingesteld tussen twee domeinnamen. Houd wel je websitedata in de gaten (> Rapporten > Acquisitie > Verkeersacquisitie> Sessiebron/-medium). Zie je hier jouw domein / referral staan. Dan moet je deze uitsluiten als ‘unwanted referral’.
Testen, testen, testen!
Mijn tip: test altijd alles wat je doet met je data. Of dit nou GTM of GA4 is. We kunnen nu dus ook de cross-domain tracking testen:
Stap 1. Wacht eerst even een paar minuten. Neem een koffietje. Want je hebt het grootste gedeelte gedaan.
Stap 2. Ga naar je eerste domein en zoek op deze site een link naar het andere domein dat je hebt opgenomen in je tracking.
Stap 3. Klik op deze link. Je komt dan op de andere site. Kijk in de url van de site. Je ziet dan de _gl= parameter staan.
Nino is een technisch online marketeer en voelt zich thuis in Google Analytics (GA4), SEA, SEO, Tagmanager en conversieoptimalisatie. Hij beschikt over een uitstekende helicopterview die ervoor zorgt dat zijn online marketing inspanningen ook daadwerkelijk bijdragen aan de bottom-line doelstellingen. Nino woont in Didam, is erg sportief (squash, hardlopen, fitness etc.) en volgt alle ontwikkelingen op het gebied van online marketing op de voet.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.