CONTACT

Hoe maak je een Looker dashboard voor Offline Conversion Tracking?

Door Nino Kraus op 30 augustus 2024

Ben je druk bezig met het meten van offline conversies binnen Google Ads? Nice! Maar hoe krijg je dit in een dashboard zodat het je ook de maximale inzichten geeft? Ik leg het je uit in deze blog. 

Looker Studio gebruiken voor je inzichten

Een tijdje geleden schreven we een blog over hoe je OCT (Offline Conversion Tracking) instelt binnen Google Ads. Dus ik ga er even vanuit dat je deze stappen hebt doorlopen. 

Als je je rapport open hebt staan in Looker Studio, navigeer je naar datasource/databron in de rechterkant van je beeldscherm. Want je gaat een data blend maken. Klik hier dus op. 

Hoe maak je een Looker dashboard voor Offline Conversion Tracking?

Je ziet aan de linkerkant je Google Ads databron staan. Vul hier alle dimensies in die jij belangrijk vindt om onderscheid in te kunnen maken tussen de type leads. 

Ik maak gebruik van de volgende dimensies: Dag, Campagne, Week en Maand. Onder metrics kies je: vertoningen, klikken en kosten. Nu is het tijd om de data te blenden. Klik op ‘join another table’. 

Hoe maak je een Looker dashboard voor Offline Conversion Tracking?

En dan kies je hetzelfde Google Ads account 😉 Je wil precies dezelfde dimensies gekozen hebben, maar de metric gaat verschillen. Kies hier ‘alle conversies’ en herhaal dit nog 2x (ik veronderstel dat je website leads, qualified leads en gewonnen deals meet). 

De configuratie kiezen ziet er als volgt uit:

Hoe maak je een Looker dashboard voor Offline Conversion Tracking?

Verbind elke configuratie telkens met aan de linkerkant ook de meest linkse databron. 

De databronnen waarin je ‘alle conversies’ hebt gezet, ga je filteren op basis van ‘Conversion Type Name’. De conversie-actie dus. Want je meet binnen Google Ads alle conversie-acties die horen bij Offline Conversion Tracking. Het ziet er zo uit:

Hoe maak je een Looker dashboard voor Offline Conversion Tracking?

Deze naamgeving heb ik aangehouden:

  • WLeads = Website leads
  • QLeads = Qualified leads
  • Deals = Gewonnen deals

Je bent klaar met het maken van je blend! Klik dus op ‘save’. De hele blend ziet er ongeveer zo uit:

Hoe maak je een Looker dashboard voor Offline Conversion Tracking?

Een overzicht maken van je OCT data

Maak een chart (of een ander overzicht dat je voorkeur heeft) van je gemaakte blend. De dimensie stel je in op bijv. Campagne. Nu kan je ook je metrics toevoegen, zoals: kosten, website leads, qualified leads en deals. 

Ook ga je je eigen metrics maken voor super waardevolle inzichten. Klik op ‘add metric’ en ‘add field’. Hierin kun je de volgende formules maken:

  • Cost per website leads (Kosten / Website leads)
  • Website leads naar Qualified Leads perc. (Qualified Leads / Website Leads) %
  • Conversiepercentage voor Qualified leads (Qualified Leads / Klikken) %
  • Cost per qualified leads (Kosten / Qualified leads)
  • Customer Acquisition Cost (Kosten / Deals)

Enthousiast geworden over wat je allemaal kan met dashboarding? Neem contact met ons op!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01