CONTACT

GTM Tag Templates

Door Tim Rooza op 12 juni 2019

Ok, dit is tof. Dit is iets nieuws. Sinds kort biedt Google Tagmanager (GTM) de mogelijkheid tot het maken van eigen TAG-templates.

Dit is een gamechanger

Voorheen was je binnen Google Tagmanager gebonden aan 3 soorten tags:

  • Tags binnen de Google “family. Denk aan Google Ads Conversion Tags, Google Analytics, Google Optimize, etc. Uiteraard zijn die (en meer) gewoon allemaal aanwezig.
  • Goedgekeurde 3rd party tags. Een select aantal “3rd party”-tags zitten ook “ingebakken” in GTM. Denk aan Hotjar, of Bing
  • CUSTOM HTML. Wilde je een andere tag plaatsen? Dan was je veroordeeld tot de “custom HTML”-tag. Wat betekent dat je tóch gewoon weer codes aan het copy-en-pasten was.

Aangezien bijvoorbeeld de Facebook (“pixel”) tag geen onderdeel was van de “Goedgekeurde 3rd party”-tags, is het tot dusver de bedoeling om deze als “custom HTML”- aan je website toe te voegen.

Wat gaat dit betekenen?

Je zal als online marketeer nóg minder met (foutgevoelige) codes aan de gang hoeven. Ik verwacht dat veel diensten en services nu eigen tags gaan maken, die je na importeren op dezelfde wijze kan gebruiken als de “ingebakken”-tags in GTM.

Denk bijvoorbeeld aan veelgebruikte tags die nu nog als “custom HTML” toegevoegd moeten worden, zoals:

GTM Tag Templates
  • De Facebook pixel
  • LinkedIn Events (de insight-tag is wel onderdeel van de 3rd party tags)
  • Tracking pixels van affiliate netwerken
  • Pixels van marketing automation netwerken zoals Hubspot en Marketo
  • Etc… Bijvoorbeeld de super awesome tag van je eigen Saas-service? ??

Zelf een tag maken? (nerd-alert)

Zelf aan de slag met het bouwen van een custom tag kan gewoon binnen de GTM interface…

GTM Tag Templates

Het “ombouwen”-van een custom-HTML tag is wat lastiger dan het 1-op-1 overzetten van de HTML/JS code van je tag. Voor de “Tag Templates”-maakt GTM namelijk gebruik van “sandboxed” Javascript met een aantal vooraf beschikbare API’s – zie hier de hele lijst.
Dit betekent enerzijds dat je de codes flink moet herzien en aanpassen (ouch!) en anderzijds garandeert het de eindgebruiker dat elke Custom Tag die men importeert zich aan de regels houdt met betrekking tot security en privacy (yay!).

Heb je zelf een stuk “custom HTML”-code die je vaak binnen GTM deelt met opdrachtgevers, collega’s of je klanten? Dan is het de moeite waard om deze om te gaan bouwen naar een “custom tag template”. Niet alleen is dit veel gebruiksvriendelijker voor de eindgebruikers – het is ook nog eens veel minder foutgevoelig en “intimiderend” dan het delen van HTML en Javascript-codes.

Overweeg je zelf een (geavanceerde) Google Tagmanager implementatie of het laten realiseren van je eigen custom tag template? Neem eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01