CONTACT

Google Analytics: non-interaction events

Door Tim Rooza op 28 oktober 2011

In Google Analytics is het al sinds juni 2009 mogelijk om gebeurtenissen te meten (‘event tracking’). Het meten van deze gebeurtenissen wordt vaak gebruikt om interactie van een gebruiker te meten, zonder dat deze daadwerkelijk de pagina verlaat. Denk hierbij aan het downloaden van een bestand, het afspelen van een video, of interactie binnen een (flash) web applicatie.

Deze statistieken zijn in Google Analytics terug te vinden onder het hoofdmenu ‘Inhoud’. Kies vervolgens voor de pagina ‘gebeurtenissen’. Sinds de introductie van de nieuwe versie van Analytics eerder dit jaar, is het zelfs mogelijk geworden om gebeurtenissen in te stellen als ‘doel’. Hierdoor kunnen de conversies van deze gebeurtenissen in kaart worden gebracht en op deze manier ook weer terugkomen in de dashboards.

Lees ook: Dashboarding & analytics

Google Analytics inregelen

Afbeelding: Overzichtspagina voor gebeurtenissen

Effect op bounce rate

Wanneer er bij een bezoeker op de pagina een gebeurtenis (event) wordt gemeten, heeft dit effect op de bounce rate. Google analytics rekent een bezoeker die slechts 1 pagina bekijkt en daarna de website verlaat, tot een bounce. Een hoge bounce rate kan een indicatie zijn dat de pagina een lage relevantie heeft voor de bezoekers. Wanneer een bezoeker slechts 1 pagina heeft bezocht, maar er wél een gebeurtenis wordt gemeten, zal deze niet tot een bounce worden gerekend. Dit is gewenst meetgedrag. Het downloaden van een bestand of het zelf starten van een video is immers een indicatie dat de bezoeker enige relevantie heeft tot de pagina.

Google Analytics Non-interaction events

De invloed die het meten van een gebeurtenis op de bounce rate heeft, wordt ongewenst wanneer er gebeurtenissen gemeten worden die geen directe interactie van de bezoeker behoeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ‘autoplay’ video die begint te spelen zodra deze is geladen of afbeeldingen die elkaar automatisch afwisselen (zoals in een image gallery of nieuws ticker). In sommige gevallen kan het van belang zijn om te kunnen weten of bepaalde content op de pagina aan de bezoeker is aangeboden.

NON-INTERACTION2

Afbeelding: Webpagina met een slider: de content op de pagina wijzigt, zonder interactie van een gebruiker

Google introduceert vandaag (28-10-2011)  een oplossing voor het meten van dergelijke gebeurtenissen, zonder hierbij de bounce rate statistieken van de pagina te vertroebelen. Door een kleine aanpassing in de meetcode is het nu mogelijk om onderscheid te maken tussen gebeurtenissen die een actie van de bezoeker verlangen (beïnvloedt de bounce rate), en gebeurtenissen die op de pagina plaatsvinden zonder dat een bezoeker dat heeft geïnitieerd. Google heeft deze laatste categorie de toepasselijke naam ‘non-interaction events’ gegeven.

Lees voor meer informatie over deze nieuwe functionaliteit van Google Analytics het Analytics Blog. Voor de techneuten onder ons: bekijk de implementatie van de Event Tracking code.


Deze blogpost is ook gepubliceerd op Frankwatching: lees hem daar.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01