CONTACT

Facebook Ads UTM tagging

Door Christian Broekmeulen op 16 december 2021

UTM-tagging (Urchin Tracking Module) is een vorm van URL tagging waarbij informatie aan een link wordt toegevoegd. UTM tagging wordt gebruikt door Google Analytics om de herkomst van het verkeer te achterhalen. Het is dus een belangrijke tool om inzicht te krijgen in je verschillende marketing kanalen.

Dit geldt niet alleen voor Facebook Ads, maar alle linkjes naar je website op externe websites/platforms/mailings waar je nauwkeurig de herkomst van wil tracken.

Standaard wordt in de meeste gevallen wel de verwijzer (referral) mee gestuurd, alleen kun je hierdoor geen onderscheid maken op bijvoorbeeld je campagne. Zo zie je bijvoorbeeld geen verschil tussen organische klikken via de je Facebook pagina of betaalde klikken via je Facebook advertenties.

Dé oplossing voor Facebook Ads

Facebook Ads heeft een handige URL parameter builder. In deze builder kun je dynamisch je campagne, ad set, advertentie en placement naam en/of ID inladen in combinatie met de UTM tagging. Ook is er een parameter beschikbaar om het platform (fb/ig/..) mee te schieten.

utm_source={{site_source_name}}&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}

In vrijwel alle gevallen gebruiken wij de bovenstaande URL parameter. Deze kun je kopiëren en plakken onderaan je advertentie instellingen bij het kopje ‘Tracking’:

Facebook Ads UTM tagging

Deze URL parameter zorgt ervoor dat de bron/medium in de standaard formaat komt in Google Analytics, bijvoorbeeld: fb / cpc vanaf Facebook en ig / cpc vanaf Instagram.

De campagne naam with als ‘utm_campaign’ meegestuurd, zodat deze inzichtelijk is in het campagne rapport binnen Google Analytics.

UTM_content is een vreemde eend. In ons voorbeeld gebruiken we {{adset.name}} om de ad set naam mee te sturen, maar deze is ook te vervangen voor je advertentie naam door {{ad.name}} te gebruiken.

Welke parameter je gebruikt is afhankelijk van de benamingen van je ad set of advertentie, en op welk je niveau je uiteindelijk wilt specificeren binnen Google Analytics.

UTM tagging inzetten buiten Facebook Ads

Wil je buiten Facebook Ads UTM-tagging implementeren, en kun je dus niet gebruik maken van de dynamische Facebook parameters? Een handige tool is de Campaign URL builder van Google. Deze geeft ook wat meer uitleg over de beschikbare parameters binnen Google Analytics.

UTM-parameters doorgeven tussen website

Stel: Je hebt 2 websites. Met online campagnes promoot je website A. Deze website, bijvoorbeeld een actiesite of landingpage, verwijst je bezoeker naar website B (bijvoorbeeld je webshop). Hoe meet je dan de effectiviteit van je campagnes, als een volledige cross-domain-tracking setup niet tot de mogelijkheden behoort?

Dit lees je in mijn eerdere blog: UTM-parameters doorgeven tussen websites

Kom je er niet uit?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van complexe tracking oplossingen, komen we zeker tot een oplossing.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01