CONTACT

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager

Door Christian Broekmeulen op 29 juli 2020

Enhanced e-commerce tracking voor je Woocommerce webshop in 3 simpele stappen.

Na het instellen van enhanced e-commerce tracking kun je het Google Analytics e-commerce rapport gebruiken om het koopgedrag van website bezoekers nauwlettend in de gaten te houden.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Enhanced E-commerce tracking in Google Analytics

Stap 1: Installeren en configureren van GTM4WP

Installeer en activeer de plugin GTM4WP, ga vervolgens naar de instellingen in het hoofd menu Instellingen > Google Tag Manager en verwerk de onderstaande instellingen:

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
“General” instellingen voor GTM4WP

Vul de Google Tag Manager ID in. Heb je nog geen Google Tag Manager account? Maak dan een web property aan op https://tagmanager.google.com/, de Google Tag Manager ID kun je vinden onder ‘Admin’.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Google Tag Manager ID

Selecteer een container code placement, we raden aan om “Custom” te selecteren en de Google Tag Manager code zelf handmatig zo hoog mogelijk in de <head> te plaatsen in je header template.

Staat je Google Tag Manager al op de site? Selecteer dan ook “Custom“.

Selecteer “footer of the page” als je niet weet hoe je handmatig code plaatst in je template en de tag manager nog niet op je site staat. GTM4WP zal dan Google Tag Manager op je website plaatsen.

Ga vervolgens naar het kopje Integration > WooCommerce en neem de volgende instellingen over:

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
GTM4WP WooCommerce Integration instellingen

Stap 2: Configureer Google Tag Manager

Download via deze link het GTM4WP configuratie bestand.

Ga naar https://tagmanager.google.com/ en open de Google Tag Manager die je bij stap 1 ingesteld hebt.

Navigeer naar Admin en klik op “Import container”.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Import Container in Google Tag Manager

Selecteer het GTM4WP configuratie bestand, selecteer de huidige (default) workspace en selecteer “merge“.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Merge container in Google Tag Manager

Als het goed is zijn er geen conflicterende tags, als dit wel het geval is selecteer je ‘rename conflicting tags’.

Klik op Confirm

Ga naar Variables en open de user-defined variabele “Instellingen van Google Analytics“. Vul bij “Tracking ID” je Google Analytics tracking code in. En klik rechtsboven op Save.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Google Analytics tracking code in Google Tag Manager

Je kunt je Google Analytics tracking code vinden op https://analytics.google.com/ onder Beheerder > Tracking Info > Tracking Code.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Google Analytics tracking code locatie

Als de variabele is opgeslagen kun je de container publiceren door rechtsboven op “Submit” en vervolgens op “Publish” te drukken.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Google Tag Manager container publiceren

Stap 3: Google Analytics configureren

Open de Google Analytics property die je bij stap 2 hebt ingesteld via https://analytics.google.com/

Ga naar Beheerder > Instellingen voor e-commerce

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
Google Analytics instellingen voor e-commerce

Schakel “E-commerce” en “Geoptimaliseerde e-commercerapportage” in en druk op Opslaan

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
E-commerce inschakelen in Google Analytics

Vanaf nu zullen e-commerce transactie informatie beschikbaar zijn in het E-commerce rapport via Conversies > E-Commerce.

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager
E-commerce rapport in Google Analytics

Hulp nodig?

Kom je er niet uit, of wil je nog meer webshop data naar boven krijgen?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01