CONTACT

E-mailmarketing: met deze 3 metrics meet je de effectiviteit

Door Emma Eltink op 11 januari 2024

Getallen en cijfers zijn voor marketeers erg belangrijk. Gaandeweg geven cijfers ons namelijk inzicht in hoe we resultaten kunnen verbeteren. E-mailmarketing is voor veel bedrijven een belangrijk medium voor klantcommunicatie. In deze blog duiken we in de metrics binnen e-mailmarketing waar wij op sturen. We kijken hierbij naar data uit het marketing software programma Copernica. Naast 3 algemene metrics gaan we ook in op het belang van het bepalen van metrics die extra relevant zijn voor jouw organisatie. 

Algemene e-mailmarketing metrics

Onze favoriete algemene metrics zijn:

  1. Open rate: het percentage van ontvangers (uniek) dat de e-mail geopend heeft. 
  2. Click through rate: het percentage van ontvangers dat op een link in de e-mail geklikt heeft. 
  3. Unsubscribe rate: het percentage ontvangers dat zich heeft uitgeschreven voor de nieuwsbrief.

Binnen Copernica vind je deze cijfers in de E-mail-editor onder Statistieken bij individuele mailings (zie de afbeeldingen hieronder).

E-mailmarketing: met deze 3 metrics meet je de effectiviteit
E-mailmarketing: met deze 3 metrics meet je de effectiviteit

Metrics passend bij jouw online strategie

Welke metrics sluiten aan bij jouw online strategie? Ligt de focus binnen jouw onderneming bijvoorbeeld vooral op het traffic naar bepaalde productgroepen? Kijk dan naar het aantal kliks op gerelateerde hyperlinks. Is het verhogen van het aantal volgers op social media voor jullie belangrijker? Voeg dan hyperlinks toe die verwijzen naar die platforms en breng het aantal klikken op deze hyperlinks in kaart. Kortom, zorg dat duidelijk is wat de belangrijkste doelen van jouw organisatie zijn. Metrics die aansluiten bij deze doelen zijn extra belangrijk voor jouw organisatie. 

Tip #1: Het is van belang om zowel absolute getallen als percentages in de gaten te houden om een compleet beeld te hebben. Alles is relatief 😉 

Tip #2: Bekijk alle informatie onder het kopje Hyperlinks om te zien op welke hyperlinks uit de nieuwsbrief veel of juist weinig geklikt wordt. Deze informatie kan je bijvoorbeeld een idee geven over welke producten in de smaak vallen bij een e-commerce mailing. Zijn er juist opvallend weinig clicks op een bepaalde hyperlink, overweeg dan om een andere Call-To-Action (CTA) toe te voegen. 

E-mailmarketing metrics interpreteren

Ten slotte, context is key. Er zijn verschillende manieren om metrics te interpreteren, bijvoorbeeld: 

  • ten opzichte van historische data (bijvoorbeeld data van vorige maand of vorig jaar). Hou hierbij altijd rekening met de invloed van de verschillende seizoenen en feestdagen. 
  • ten opzichte van concurrenten/benchmark (bijvoorbeeld met data van jouw belangrijkste twee concurrenten of gemiddelden binnen jouw branche). 
  • ten opzichte van een forecast (bijvoorbeeld op maandelijkse of jaarlijkse basis).

Data op meerdere manieren interpreteren helpt bij het bepalen of metrics opvallend zijn. Hier kunnen we conclusies uit trekken. De data uit Copernica maken we inzichtelijk in een dashboard in Looker Studio voor onze opdrachtgevers. Zo kun je in een oogopslag de resultaten van je e-mailmarketing bekijken.

Tip #3: Neem UTM-tags op in je nieuwsbrief zodat je aankopen (of andere conversies) die uit een nieuwsbrief voortkomen terugvindt in Google Analytics. 

Conclusie en extra advies

Door op verschillende manieren naar data te kijken en te interpreteren kom je tot verschillende inzichten. Zo meet je de effectiviteit van je e-mailmarketing! Ons advies? Regelmatig experimenteren met de inhoud en opzet van een nieuwsbrief (bijvoorbeeld met A/B testen) om te kijken wat wel en niet werkt. 

Hulp nodig bij het uitwerken van jouw online strategie? Of wil je meer inzicht in de effectiviteit van jouw nieuwsbrieven: neem contact met ons op! Wij denken graag mee!

Lees voor meer handige tips ook onze blog over effectieve e-mailmarketing. We gaan hier ook in op het belang van verschillende doelgroepen en e-mail automation. 

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01