Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?
Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?
Door Nino Kraus op 31 augustus 2023
Je stapt over van Analytics-tool. Maar hierdoor kan je niet meer je data in een oogopslag zien. Ga je van GA4 naar Matomo? Of wil je historische data van Universal Analytics naar GA4 laten overlopen? In dit blog lees je hoe je jouw data kan blenden in Looker Studio.
Stap 1: Voeg je databronnen toe aan het Looker Studio-rapport
In deze uitleg gebruik ik UA en GA4 als voorbeeld. Jij kan dit natuurlijk doen met welke databron dan ook.
Stap 2: Gebruik de juiste dimensions en metrics in je timeseries chart
Je meet bijvoorbeeld het aantal websitebezoekers.
selecteer een datum dimension
selecteer een metric die je graag wil laten overlopen van je verschillende databronnen. In dit geval dus de websitebezoekers.
Je dashboard ziet er nu ongeveer zo uit:
Een chart met websitebezoekers uit databron #1 en een chart met websitebezoekers uit databron #2.
Stap 3: Tijd om de data samen te voegen
Selecteer een chart en kies onder het kopje data source voor blend data.
Stap 4: Join another table
Druk op join another table en selecteer de juiste dimensions en metrics. Naast websitebezoekers kan je ook kiezen voor een tweede metric. Een mooie tweede metric is bijvoorbeeld het aantal conversies. Deze data blenden werkt het zelfde.
Stap 5: Kies de configuratie
Onder join configuration kies je voor full outer om de data in elkaar te laten overlopen. Als condition stel je de datum dimensie in uit de verschillende databronnen. Als je dit hebt gedaan, ziet het er zo uit:
Handige tip! Geef alles een naam. Looker Studio doet het anders voor je. Zo kun je het overzicht kwijtraken. Table 1 & 2 vernoem je naar het type databron. Ook de datablend geef je een naam (bijvoorbeeld: UA <> GA4 – Users).
Druk op save en ga terug naar je rapport.
Stap 6: Een eigen metric maken
Klik op add metric en vervolgens op create field. In de formule tel je de websitebezoekers vanuit de databronnen bij elkaar op. Gebruik de formule zoals je die hieronder op de afbeelding ziet staan. Nary max in je berekening betekent dat de berekening de hoogste waarde pakt voor een van beide waarden als ze elkaar overlappen. Dit helpt als je waarde null is in een databron.
En wederom: vergeet het geen naam te geven. Dit scheelt je een hoop uitzoekwerk (en frustratie) 😉
Het resultaat:
Hulp nodig met je Google Looker Studio dashboard?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio) komen we zeker tot een oplossing!
Nino is een technisch online marketeer en voelt zich thuis in Google Analytics (GA4), SEA, SEO, Tagmanager en conversieoptimalisatie. Hij beschikt over een uitstekende helicopterview die ervoor zorgt dat zijn online marketing inspanningen ook daadwerkelijk bijdragen aan de bottom-line doelstellingen. Nino woont in Didam, is erg sportief (squash, hardlopen, fitness etc.) en volgt alle ontwikkelingen op het gebied van online marketing op de voet.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.