CONTACT

Over de “Conversion Linker” tag in GTM

Door Tim Rooza op 02 november 2017

Als je een GTM (Google Tag Manager) gebruiker bent, heb je hem misschien wel zien staan. De “Conversion Linker” tag.  Adverteer je met Google Adwords en houd je conversies bij door middel van de Adwords Conversion Pixel? Zorg dan dat je ook de “Conversion Linker” tag op je site opneemt, anders loop je geheid conversiedata mis.

Conversion linker tag

Waarom is deze extra tag “ineens” nodig?

De Conversion Linker is het antwoord van Google op het door Apple in IOS11 geïntroduceerde “Intelligent Tracking Prevention” (ITP). Kort gezegd: Apple zorgt er met ITP voor, dat 3d party cookies na 24 uur onbruikbaar worden (m.u.v. inlog-functionaliteiten). Na 30 dagen worden de cookies automatisch helemaal verwijderd.

ITP

Dit is problematisch omdat Google Adwords tracking werkt door middel van 3d Party cookies. Dit betekent dus dat iedere conversie die langer dan 24uur na de Adwords klik heeft plaatsgevonden, ten onrechte niet aan Adwords wordt toegewezen.

Hoe werkt Adwords Conversion tracking?

Na een klik op een Adwords advertentie wordt de website geopend met de GCLID-parameter in de URL.

Adwords GCLID

Deze tekenreeks wordt opgeslagen in een (3d party) cookie. Als die bezoeker vervolgens binnen 30 dagen converteert op je website, koppelt Adwords dankzij die tekenreeks alle data (Welke Ad is geklikt, wat was de zoekopdracht etc.) aan die conversie.

En wat doet die “Conversion Linker” tag dan?

De schoonheid zit hem hier in de eenvoud 🙂 Deze tag detecteert de GCLID parameter in de URL (dus bezoeker vanuit Adwords) en zet deze vervolgens in een 1st Party Cookie. Een cookie op je eigen domein dus. Buiten bereik van de ITP. Score!

Moeten alle Adwords adverteerders nu deze tag installeren?

Nope. Als je conversies bijhoudt in Google Analytics en die hebt gekoppeld aan Adwords hoef je geen actie te ondernemen. Google Analytics maakt gebruik van 1st Party Cookies en heeft dus ook geen last van de ITP.

Hoe implementeer ik de Conversion Linker op mijn site?

Vanuit Google Tagmanager de Conversion Linker tag in gebruik nemen is eenvoudig. In praktisch alle gevallen volstaat de “standaard installatie” van de tag.

  1. Klik op Tags en vervolgens Nieuw.
  2. Klik op Tagconfiguratie en selecteer het tagtype Conversielinker.
  3. Selecteer de trigger – Alle pagina’s
  4. Tag opslaan en publiceren.

Twijfel je of jouw conversies wel optimaal worden gemeten en gerapporteerd of heb je een specifieke vraag? Neem contact op of laat een reactie achter bij dit artikel.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01