Waarom is deze extra tag “ineens” nodig?
De Conversion Linker is het antwoord van Google op het door Apple in IOS11 geïntroduceerde “Intelligent Tracking Prevention” (ITP). Kort gezegd: Apple zorgt er met ITP voor, dat 3d party cookies na 24 uur onbruikbaar worden (m.u.v. inlog-functionaliteiten). Na 30 dagen worden de cookies automatisch helemaal verwijderd.
Dit is problematisch omdat Google Adwords tracking werkt door middel van 3d Party cookies. Dit betekent dus dat iedere conversie die langer dan 24uur na de Adwords klik heeft plaatsgevonden, ten onrechte niet aan Adwords wordt toegewezen.
Hoe werkt Adwords Conversion tracking?
Na een klik op een Adwords advertentie wordt de website geopend met de GCLID-parameter in de URL.
Deze tekenreeks wordt opgeslagen in een (3d party) cookie. Als die bezoeker vervolgens binnen 30 dagen converteert op je website, koppelt Adwords dankzij die tekenreeks alle data (Welke Ad is geklikt, wat was de zoekopdracht etc.) aan die conversie.
En wat doet die “Conversion Linker” tag dan?
De schoonheid zit hem hier in de eenvoud 🙂 Deze tag detecteert de GCLID parameter in de URL (dus bezoeker vanuit Adwords) en zet deze vervolgens in een 1st Party Cookie. Een cookie op je eigen domein dus. Buiten bereik van de ITP. Score!
Moeten alle Adwords adverteerders nu deze tag installeren?
Nope. Als je conversies bijhoudt in Google Analytics en die hebt gekoppeld aan Adwords hoef je geen actie te ondernemen. Google Analytics maakt gebruik van 1st Party Cookies en heeft dus ook geen last van de ITP.
Hoe implementeer ik de Conversion Linker op mijn site?
Vanuit Google Tagmanager de Conversion Linker tag in gebruik nemen is eenvoudig. In praktisch alle gevallen volstaat de “standaard installatie” van de tag.
- Klik op Tags en vervolgens Nieuw.
- Klik op Tagconfiguratie en selecteer het tagtype Conversielinker.
- Selecteer de trigger – Alle pagina’s
- Tag opslaan en publiceren.
Twijfel je of jouw conversies wel optimaal worden gemeten en gerapporteerd of heb je een specifieke vraag? Neem contact op of laat een reactie achter bij dit artikel.