Textmetrics
‘We worden nu echt gevonden door de mensen die we zoeken’
Een begrijpelijke tekst schrijven die iedereen aanspreekt: voor veel mensen is dat al een grote uitdaging. En moet het dan ook nog een genderneutrale tekst worden op B1-niveau, met een specifieke tone of voice? Dan blijft de cursor vaak vertwijfeld op een verder leeg scherm knipperen. Hulp daarbij komt nu uit een verrassende hoek. Zo biedt Textmetrics een op AI-technologie gebaseerde contentcreatietool die zich heeft gespecialiseerd in mensgerichte teksten. En het team van dofollow helpt om die schrijfrobot onder de aandacht van de juiste mensen te brengen, zowel in het binnen- als buitenland.
Digitale marketingtechnieken inzetten om een op AI-technologie gebaseerde schrijftool te promoten: welkom in het automatiseringstijdperk! Daarbij is het goed om te weten dat er bij dit alles toch ook nog aardig wat mensenwerk komt kijken. “Het genereren en herschrijven van teksten gebeurt op basis van onze eigen algoritmes en data, maar voor de branding en tone of voice hebben we wel eerst input van de klant nodig. Dat houdt in dat iemand van ons in gesprek gaat met de klant om te horen wat binnen die organisatie de schrijfregels zijn en welke toonzetting ze hanteren. Die informatie voegen collega’s vervolgens toe aan de software. Het is dus echt een samenwerking van technologie en mensen”, benadrukt Rebecca.
Begrijpelijke taal
Dat is meteen een mooi bruggetje naar dofollow, want ook daar gaat het om human-machine-teamwork. Zo is er voor een geautomatiseerde marketingcampagne toch altijd veel menselijk denkwerk nodig. “Zelf heb ik een marketingachtergrond, dus op dat vlak kan ik alles goed volgen, maar het gebeurt soms ook dat het heel technisch wordt”, geeft Rebecca aan. “Bijvoorbeeld bij aanpassingen van de websitestructuur. Maar daarvoor heeft dofollow handige instructies gemaakt, waarbij stapsgewijs en in begrijpelijke taal wordt uitgelegd wat we moeten doen. En als ze het tijdens een overleg over iets ingewikkelds hebben en ik aangeef dat ik het niet meer kan volgen, lukt het ze ook altijd om dat dan op zo’n manier uit te leggen dat ik me daarna een stuk slimmer voel.”
"Ze weten wat ze doen, zijn betrouwbaar en ook nog eens heel gemakkelijk in de omgang"
— Rebecca Hornig