Spectrum
‘Het voelt alsof we collega’s zijn’
Wat Spectrum precies doet? De experts van die stichting kunnen daar met veel passie over praten. Zo ook marketingmedewerker Ellenore Blekman. Zij kent genoeg aansprekende voorbeelden die duidelijk maken wat voor mooie dingen er gebeuren als inwoners actief bij maatschappelijke vraagstukken worden betrokken. Die verhalen vallen allemaal onder het kopje inwonersparticipatie. Het lastige van die term is alleen dat mensen daar niet zo snel een duidelijk beeld bij hebben. Kortom: een interessante online-marketing-uitdaging.
“Ik kom uit de commerciële hoek. Zo werkte ik hiervoor als SEO-copywriter voor een webshop, waar ik me vooral bezighield met productbeschrijvingen”, zegt Ellenore om het verschil met haar huidige werk bij Spectrum te benadrukken. “We hebben hier zo’n vijftig collega’s die zich een groot deel van hun tijd bezighouden met het organiseren, begeleiden en in goede banen leiden van inwonersparticipatie. Dat doen ze voor verschillende opdrachtgevers: vaak overheden, maar bijvoorbeeld ook woningcorporaties en zorgorganisaties.”
Online makkelijker vindbaar zijn
“Of het nu gaat om een wijk die van het gas af gaat, een project om ervoor te zorgen dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen of het bestrijden van energiearmoede: inwonersparticipatie kan bij veel verschillende uitdagingen helpen om tot duurzame oplossingen te komen. Alleen merken we dat mensen daar niet meteen aan denken als ze op zoek zijn naar een goede manier om een maatschappelijke opgave aan te pakken. Door ervoor te zorgen dat we online makkelijker te vinden zijn, kunnen we meer mensen kennis laten maken met de principes achter inwonersparticipatie.”
Waar liggen kansen?
“De grote uitdaging voor ons is dat elk inwonersparticipatietraject anders is”, vervolgt ze. “We hebben te maken met talloze thema’s en vraagstukken. Er komt ontzettend veel bij kijken. Heel complex dus. Daarbij hebben onze collega’s ook nog eens allemaal hun eigen ideeën over wat belangrijk is en waar de kansen voor nieuwe opdrachten liggen. Dat alles maakt de online marketing superingewikkeld. Want waar moeten we ons het meest op focussen? Wat sluit goed aan bij ons aanbod? En waar liggen de grootste kansen?”
"dofollow communiceert altijd op een open en transparante manier en denkt actief met ons mee"
— Ellenore Blekman