Stuur je als B2B marketeer voldoende bezoekers naar je website, maar levert het maar weinig leads op? Probeer dan eens deze ideeën voor je nieuwe lead-magnet.
Meer informatie: Online marketingfunnel
Natuurlijk wil je het liefste zo snel mogelijk aan contactgegevens van mogelijke klanten komen en ze (bijvoorbeeld) met e-mailmarketing door je eigen marketingfunnel laten overtuigen.
Dit is waarom er veel gebruik gemaakt wordt van “lead magnets”. Laagdrempelige manieren om toch in een vroege fase contactgegevens van je websitebezoekers te krijgen.
Meer informatie: lead scoring & lead nurturing
De eerste reflex: een whitepaper
Een whitepaper in ruil voor een e-mailadres… Vaak een eerste keuze in het arsenaal van een B2B marketeer….
Begrijp me niet verkeerd. Een goede whitepaper heeft toegevoegde waarde. Het probleem van de meeste whitepapers is dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed zijn…. Vaak zijn ze saai en geven ze weinig échte toegevoegde waarde voor je prospect. Daarbij zijn ze nogal overused…
(psssst, online marketing funnel whitepaper downloaden? ;-))
Een goede whitepaper schrijven is moeilijk en tijdrovend. Maar vooral is het aanbieden van een whitepaper niet echt verassend en – in mijn ervaring – steeds minder effectief.
Overweeg daarom ook eens deze 4 mogelijke lead magnets voordat je teruggrijpt op de “good old”-whitepaper…
Idee 1: Geef iets gratis weg
Bijvoorbeeld een gratis analyse (laat bijvoorbeeld een gratis je Google Ads campagnes checken), een gratis proefmonster of een gratis demo.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het echt waardevol is voor je prospects. Probeer dus te voorkomen dat je een “gratis offerte” of “gratis adviesgesprek” gaat aanbieden als lead magnet. 😉
Idee 2: Lanceer een quiz
Een quiz is een leuke ‘engaging’ manier om met je prospects in aanraking te komen. Ook kan het de bezoeker verder helpen in het leren kennen van je product en de expertises. Verstuur de quiz-score per e-mail naar je klant om een quiz als lead magnet te kunnen gebruiken.
Idee 3: Maak een rekentool / calculator
Een rekentool of calculator is ook een mooie lead-magnet. Door de prospect met een tool te laten berekenen hoe jouw product of service het “probleem” gaat oplossen kan je gelijk de nadruk leggen op het gemak of de gunstige prijs van je dienst in vergelijking tot andere oplossingen.
Bekijk ook eens onze calculator voor het maken van prognoses voor je Google Ads campagnes.
Idee 4: Cheatsheet, Infographic, etc…
Er zijn alternatieven te bedenken op een saaie whitepaper, die waarschijnlijk hetzelfde effect (of beter) gaan bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een handige “cheat sheet” of infographic (bekijk bijvoorbeeld eens de facebook marketing infographic die wij aanbieden).
Wees creatief en origineel
Zelfs in een B2B omgeving kan dat. Hopelijk hebben deze ideeën je op een creatief spoor gebracht. Kan je hulp gebruiken in het maken van je lead-magnet of in het genereren van online leads met advertentiecampagnes? Neem contact met ons op.