CONTACT

Animated GIF in e-mailmarketing

Door Tim Rooza op 28 februari 2014

Ja, het kán! En nog sterker, door het maken van de juiste keuzes kan het embedden van een animated GIF in je e-mailmarketing campagne zorgen voor opvallende resultaten. Wees je wel bewust van het feit dat niet iedere mailcliënt animated GIF in e-mailberichten ondersteunt. 

Om te bepalen of het embedden van animated GIF’s in je mailing voldoende toegevoegde waarde heeft, is het belangrijk te weten welke e-mail clients door je doelgroep worden gebruikt. Raadpleeg de ‘Open-rate’ statistieken van je voorgaande mailings om deze gegevens boven water te krijgen.

Lees ook: video in e-mail, 3 opties

Wat zeggen anderen over het gebruik van animated GIFs in e-mailcampagnes?

Bluefly (een Amerikaanse kleding website) zag 5% meer kliks bij een e-mail met geanimeerde gif’s. Ontvangers van de geanimeerde e-mail besteedden ook 12% meer in de webwinkel. Zie ook dit artikel en dit artikel (met voorbeeld van de e-mail).

Daarnaast zegt Paul Boag in ‘It’s time to look at animated gifs again’:

 “Animated gifs can breathe some much needed life into the imagery on your website. They grab the users attention and act as design delighters, making your site stand out from that of the competition.”

Kortom, een goede mogelijkheid om je op een positieve manier van de concurrentie te kunnen onderscheiden.

 Ondersteuning e-mailclients

Open-rate statistieken van je laatste mailing bij de hand? Bekijk hieronder of je doelgroep(en) in staat zijn om je e-mail campagne met een animated GIF in volle glorie te ontvangen.

Wanneer een cliënt niet wordt ondersteund, wordt het eerste frame van de GIF getoond (in enkele uitzonderlijke gevallen het laatste frame). Zorg dus dat het eerste (en het laatste) frame van de GIF de belangrijkste boodschap en/of call-to-action bevat, en je zit altijd goed.

 Desktopclients

Outlook 2003  Ja

Outlook 2007  Nee

Outlook 2010  Nee

Outlook 2013  Nee

Thunderbird Ja

Apple Mail Ja

Lotus Notes 6 Ja

Lotus Notes 7 Ja

Lotus Notes 8 Ja

Webbased desktopclients

Gmail Ja

Hotmail Ja

Yahoo! Ja

AOL Ja

Mobiele e-mailclients

Windows Mobile 7 Nee

Standaard-mailclient iPhone Ja

Standaard-mailclient Blackberry Ja

Standaard mailclient Android Ja

Gmail-app Android Ja

Mobiele webbased e-mailclient Gmail Ja

Ben je niet in de gelukkige omstandigheid dat je weet welke clients je ontvangers gebruiken? Deze statistieken kunnen je helpen om een “educated guess” te maken.

E-mailmarketing Inspiratie & voorbeelden

Een (goede) animated GIF kan helpen met het vergroten van de attentiewaarde van je e-mail en helpen met het overbrengen van de gewenste boodschap.

De mogelijkheden zijn groot, denk bijvoorbeeld aan:

  • Meerdere productfoto’s afwisselend tonen

E-mailmarketing tip

  • Toon het gebruik van een product

E-mailmarketing tip

  • Vestig extra aandacht op je call-to-action/belangrijkste boodschap

E-mailmarketing tip

De animated GIFs die vroeger op je Geocities website stonden (wie is er niet groot mee geworden), zijn niet voor niets zo goed als uitgestorven. Wees creatief zonder daarbij te opdringerig of irritant te zijn.

Lees ook: van nieuwsbrief naar effectieve e-mailmarketing

Enkele voorbeelden van mailings voorzien van een Animated GIF:

Testen!

Test je e-mailmarketing campagne! Open rate statistieken zijn niet heilig, en al helemaal niet 100% betrouwbaar. Daarnaast zijn er veel ontvangers die de mailing op meerdere clients kunnen ontvangen (denk aan ontvangers met een smartphone). Ook in dit geval geldt weer: “Data beats opinion!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01