Om te bepalen of het embedden van animated GIF’s in je mailing voldoende toegevoegde waarde heeft, is het belangrijk te weten welke e-mail clients door je doelgroep worden gebruikt. Raadpleeg de ‘Open-rate’ statistieken van je voorgaande mailings om deze gegevens boven water te krijgen.
Lees ook: video in e-mail, 3 opties
Wat zeggen anderen over het gebruik van animated GIFs in e-mailcampagnes?
Bluefly (een Amerikaanse kleding website) zag 5% meer kliks bij een e-mail met geanimeerde gif’s. Ontvangers van de geanimeerde e-mail besteedden ook 12% meer in de webwinkel. Zie ook dit artikel en dit artikel (met voorbeeld van de e-mail).
Daarnaast zegt Paul Boag in ‘It’s time to look at animated gifs again’:
“Animated gifs can breathe some much needed life into the imagery on your website. They grab the users attention and act as design delighters, making your site stand out from that of the competition.”
Kortom, een goede mogelijkheid om je op een positieve manier van de concurrentie te kunnen onderscheiden.
Ondersteuning e-mailclients
Open-rate statistieken van je laatste mailing bij de hand? Bekijk hieronder of je doelgroep(en) in staat zijn om je e-mail campagne met een animated GIF in volle glorie te ontvangen.
Wanneer een cliënt niet wordt ondersteund, wordt het eerste frame van de GIF getoond (in enkele uitzonderlijke gevallen het laatste frame). Zorg dus dat het eerste (en het laatste) frame van de GIF de belangrijkste boodschap en/of call-to-action bevat, en je zit altijd goed.
Desktopclients
Outlook 2003 Ja
Outlook 2007 Nee
Outlook 2010 Nee
Outlook 2013 Nee
Thunderbird Ja
Apple Mail Ja
Lotus Notes 6 Ja
Lotus Notes 7 Ja
Lotus Notes 8 Ja
Webbased desktopclients
Gmail Ja
Hotmail Ja
Yahoo! Ja
AOL Ja
Mobiele e-mailclients
Windows Mobile 7 Nee
Standaard-mailclient iPhone Ja
Standaard-mailclient Blackberry Ja
Standaard mailclient Android Ja
Gmail-app Android Ja
Mobiele webbased e-mailclient Gmail Ja
Ben je niet in de gelukkige omstandigheid dat je weet welke clients je ontvangers gebruiken? Deze statistieken kunnen je helpen om een “educated guess” te maken.
E-mailmarketing Inspiratie & voorbeelden
Een (goede) animated GIF kan helpen met het vergroten van de attentiewaarde van je e-mail en helpen met het overbrengen van de gewenste boodschap.
De mogelijkheden zijn groot, denk bijvoorbeeld aan:
- Meerdere productfoto’s afwisselend tonen
- Toon het gebruik van een product
- Vestig extra aandacht op je call-to-action/belangrijkste boodschap
De animated GIFs die vroeger op je Geocities website stonden (wie is er niet groot mee geworden), zijn niet voor niets zo goed als uitgestorven. Wees creatief zonder daarbij te opdringerig of irritant te zijn.
Lees ook: van nieuwsbrief naar effectieve e-mailmarketing
Enkele voorbeelden van mailings voorzien van een Animated GIF:
Testen!
Test je e-mailmarketing campagne! Open rate statistieken zijn niet heilig, en al helemaal niet 100% betrouwbaar. Daarnaast zijn er veel ontvangers die de mailing op meerdere clients kunnen ontvangen (denk aan ontvangers met een smartphone). Ook in dit geval geldt weer: “Data beats opinion!“